I går uttalte ruteutviklingssjef Martin Langaas i Avinor til Kronstadposten at internasjonale direkteflyvninger til Alta kan bli en realitet allerede neste vinter.
Les også:
Langås var denne uken i Alta, hvor han fikk omvisning ved flere av tilbyderne i reiselivet, og han mener arbeidet med å få til direkteruter til Nordlysbyen snart vil gi resultater:
– Det er ikke «om» vi får til ruter til Alta, men «når» vi får til ruter, sa Langaas.
Reiselivssjefen venter med å juble
Katja Pettersen, som er reiselivssjef i Alta kommune og leder i Visit Alta, var blant de som tok med Langaas på omvisningen i Alta. Hun jobber også aktivt for å få til direkteruter til byen, men understreker at ingenting ennå er avgjort.
– Vi gjør det vi kan for å få den første direkteruta til Alta allerede neste vinter, men hvorvidt vi får det til er for tidlig å si, sier Pettersen.
Det hun kan si er at det lenge har vært noe både Visit Alta og andre aktører i reiselivet i Alta har jobbet for, og at det er et arbeid som er pågående.
– Målet vårt og vår store drøm er å få til direkteflyvninger allerede neste år, sier hun.
– Vil være en «game-changer»
Reiselivssjefen sier at den største utfordringen for Alta som destinasjon er tilgjengeligheten - at det ikke er så enkelt å komme seg til Alta, og at turister derfor ofte velger steder som Tromsø istedenfor. Dersom man hadde fått en direkterute til en europeisk by, kunne det ha endret på hele situasjonen, mener hun.
– Mange turoperatører er begeistret for Alta, men det stopper ved tilgjengeligheten. For reiselivet vil en direkterute ha alt å si. Det har vært vår hemsko, sier Pettersen, og legger til:
– Får man til direkteflyvninger til og fra Europa, eller store destinasjoner i verden, vil det gjøre veien til Alta kortere, og Alta vil bli mer attraktivt som en destinasjon. Får vi til direkteruter, så er det en «game-changer», sier Pettersen.
Rettet mot kjøpesterke turister
Les også:
Reiselivssjefen forteller at hun i samarbeid med mange av tilbyderne av reiselivsprodukter i Alta lenge har jobbet med å fremme byen som en «premuim» destinasjon, noe også Langaas i Avinor mener er rett strategi.
– Vi vil posisjonere oss som et sted med ekte arktiske opplevelser av høy kvalitet og unike overnattingsmuligheter, som kan tiltrekke folk med stor kjøpekraft, sier Pettersen.
Hun sier at Alta, i likhet med mange andre steder i Nord-Skandinavia, i økende grad blir lagt merke til av internasjonale turister.
– Alta kan tilby opplevelser i verdensklasse som flere og flere ønsker å erfare og bli kjent med, sier hun.
– Får vite mer i januar
I januar kommer Avinor-representanter igjen på besøk til Alta, og Pettersen sier at det da forhåpentligvis kan komme mer klarhet i statusen for nye flyruter til Alta.
– Da vil vi nok få mer kjøtt på beina når det gjelder hva flyselskapene tenker, sier hun.
Les også:
Les også: