Reiselivet i Nordlysbyen vokser stadig og skaper flere arbeidsplasser, skatteinntekter og et bedre fritidstilbud for altaværingene, men det kan også oppstå negative ringvirkninger. Nå ønsker Visit Alta å høre hva lokalbefolkningen mener om reiselivet. – Alta jobber med å oppnå merket som bærekraftig reisemål ved utgangen av 2024. Leder for arbeidet er Visit Alta, men både Alta Kommune, flere reiselivsaktører og Universitetet er sterkt involvert og bidrar i denne prosessen med merkeordningen, opplyser Visit Alta i en pressemelding. – Turisme har lenge vært en kraft som har skapt fantastiske opplevelser og brakt mennesker sammen på tvers av kulturer og kontinenter. Besøkende gir muligheter for arbeidsplasser og økt verdiskaping lokalt. Det er også en ressurs for å utvikle og opprettholde tjenester, servicetilbud og opplevelser som innbyggerne kan benytte seg av og som bidrar til bolyst, opplyses det videre. Globalt har veksten i antall besøkende de siste årene synliggjort noen utfordringer:
- økende press på miljøet
- kulturarven og samfunnene som er vertskap for besøkende - Barcelona, Venezia, Geiranger – eksemplene er mange.
- Som alle andre næringer, er også besøksnæringen nødt til å ta innover seg at en bærekraftig utvikling ikke bare er en mulighet, men en nødvendighet.
- Kartlegge og synliggjøre næringens verdiskapning og ringvirkninger for lokalsamfunnet.
- Kartlegge innbyggernes holdninger til reiselivet og avdekke forhold som påvirker lokalbefolkningen og redusere uheldige følger for natur og lokalmiljø
- Arbeide med bedre avfallshåndtering, lavere klimautslipp og bedre arbeidsforhold i reiselivsnæringen
- Gjøre reiselivsnæringen mer tilgjengelig for gjester med funksjonsnedsettelse
- Gjennomføre tiltak som kan øke næringens inntjening i lavsesongene