Denne uken var representanter fra Avinor på besøk i Alta, hvor de fikk omvisning ved flere av bedriftene i reiselivet, deriblant Trasti & Trine, Sorrisniva, Gargia Huskey og Holmen Huskey. Med på turen til Nordlysbyen var ruteutviklingssjef Martin Langaas i Avinor – som er imponert.
– Vi har blitt veldig imponerte over Alta. Der er mange gode produkter og tilbud som holder et veldig høyt nivå, noe som passer inn i markedene vi ser er relevant for Nord-Norge, og en type etterspørsel som er relevant for flere av flyselskapene vi jobber med, sier Langaas.
Teamet hans i Avinor jobber med å utvikle flyselskapers ruter til og fra Norge, og har nå begynt å jobbe frem muligheter for Alta. Han mener at tiden er inne:
– Man må ha modenhet som gjør at de treffer flyselskapenes forventninger om inntjening, og vi mener Alta er modent for det, sier Langås, som sier at de har konkret interesse fra flere flyselskaper, men vil ikke røpe hvilke.
– Ruteutvikling er komplisert og tar lang tid. Det er avgjørende å ha destinasjoner som er modne nok til å oppfylle flyselskapenes forventninger om inntjening og lønnsomhet. Vi har derfor valgt å ta med oss Alta inn i Avinor sin strategi for ruteutvikling, forteller Langaas, som sier at de i løpet av det siste året har jobbet med flere flyselskaper.
– Vil for alltid kunne endre reiselivet i Alta
Langaas understreker at å opprette nye flyruter er ekstremt kompliserte prosesser, som gjerne tar fem til ti år. Avinor jobber kun med realistiske «caser», hvorav kun én av ti ender opp med å bli en ny flyrute.
Les også:
– Det er ekstremt vanskelige og lange prosesser, påpeker Langås.
Likevel sier han følgende:
– Vi er optimistiske for at vi kanskje allerede til neste vinter eller vinteren i 2025 kan presentere nyheter for Alta Lufthavn som for alltid vil kunne endre reiselivet i Alta i positiv forstand, sier Langås, og gjentar at de er i dialog med flere relevante flyselskaper.
– Må treffe premium-segmentet
Langaas vil heller ikke gå inn på hvilke steder flyvningene vil kunne gå fra, men sier at Alta som destinasjon er attraktivt særlig for et mindre segment av turister som ønsker unike og eksklusive opplevelser. Det er utelukkende snakk om forbindelser til internasjonale flyplasser, sier han.
– Vi tror ikke at Alta kommer til å bli et sted hvor det går ti flyvninger om dagen til Europa, men på sikt kan det bli en håndfull vinterruter til enkeltmarkeder og hub-er med gode nettverk. Norge er dyrt å besøke, og man må treffe premuim-segmentet i Europa og USA. Vi ser at det er generelt en stor interesse for reiser til nord, som omfatter Nord-Finland, Lofoten og Tromsø. Produktet Nord-Norge er i kraftig vekst, og blir relevant i flere og flere markeder, både i USA, Asia, Europa og vi ser til og med turister fra Australia som ønsker å oppleve Arktis, sier Langaas.
Han mener Alta passer godt inn i denne gruppen, og er et yndet reisemål for et smalere segment av turister som ønsker det lille ekstra.
– Alta har både råvarene og produktet. Det er investert betydelig i helt unike opplevelser. Det skal investeres i nytt hotell, og det er mange gode eksisterende tilbud, som lokale spisesteder og for eksempel overnattingssteder med 20 senger istedenfor 200, sier Langaas.
– Ikke om, men når vi får til nye ruter
Les også:
Ruteutviklingssjefen berømmer Visit Alta og reiselivet i Alta, som han mener viser et unikt samarbeid - noe andre destinasjoner kan lære av.
– Jeg har snakket med flere ulike produkteiere i Alta og mitt etterlatte inntrykk er at de unner hverandre suksess, spiller på hverandre og gjør hverandre gode. Mitt tips til mange andre regioner som vil gjøre seg interessante for reiselivet er å lære av Alta, sier Langaas.
Avinor kommer igjen på besøk til Alta på nyåret, i regi av Visit Alta. Langaas sier at han ønsker å treffe reiselivet i Alta og fortelle om Avinors arbeid, hvordan flyselskapene tenker og hvilke markeder de jobber mot med Alta som destinasjon.
Foreløpig vil han si følgende til spente altaværinger:
– Min beskjed er at det er bare å glede seg. Reiselivet i Alta vil med all sannsynlighet få igjen for investeringene sine i form av flyruter fra Europa, sier han, og legger til:
– Det er ikke «om» vi får til ruter til Alta, men «når» vi får til ruter.
Les også:
Les også:
Les også: