![Helge Mikkelsen. Foto: Privat](https://cdn.kronstadposten.no/bundles/global/uploads/articles/1/HelgeMikkelsen.21303.jpg)
For jeg husker meget godt – som pårørende – at øre-, nese- og hals-spesialist Annette Schmiz sa de kunne vært to stk og alikevel jobbet de 150% hver.
Jeg har takket nei selv til øre-, nese- og halsundersøkelse. Jeg har ikke helsa til å gå og trø i Hammerfest hele dagen.
Vi skal redusere utslippene våre, vi må være miljøvennlig/-bevisste og satse på gjenbruk. Gjelder ikke dette for helseforetakene våre?
Skal pasienten sendes lengere enn strengt tatt nødvendig? Når det stenges for operasjoner ved Klinikk Alta; hvor er miljøgevinsten av denne praksisen?
Problemet er at et sykehus er ingen vanlig bedrift. På sykehuset er det mennesket som står i fokus.
Og det bør være både logisk og innlysende at man ikke kan behandle pasientene som om det er en bil på et bilverksted.
Den mellommenneskelige kontakten, som oppstår mellom sykehusansatte, pasientene og pårørende, utgjør en viktig forskjell.
For sykehus er det nærhet som er best.
Den gyldne timen, når en alvorlig hendelse skjer og pasienten rammes av hjerneslag etc., da trengs det at pasienten kommer seg raskt til behandling.
Mens et sykehus skal tenke på pasienten, vil et helseforetak tenke på det som er lønnsomt. For dem.
Med hilsen
Helge Mikkelsen,
uføretrygdet, pasient og pårørende