Sp-leder og finansminister Trygve Slagsvold Vedum, her under et pressetreff i Kløfta tidligere i år. Foto: Thomas Fredrik Kristensen

–⁠ Regjeringen vil ikke gjøre det dyrere å kjøre bil

– Mange partier og interessegrupper jobber hardt for å gjøre det dyrere å kjøre bil. Det er ikke aktuelt for Senterpartiet å være med på, skriver finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).


Du leser nå en meningsartikkel, som kun gir uttrykk for skribentens egne meninger og holdninger. Du kan sende inn kronikker, menings- og debattinnlegg til [email protected].

I forslaget til neste års statsbudsjett gjør regjeringen to grep for å unngå at det blir dyrere å kjøre bil i Norge.

For det første sørger Senterpartiet og Ap for at de aller fleste vil betale mindre i avgifter for å eie og bruke egen bil neste år. Det gjør vi gjennom å redusere veibruksavgiften og den tidligere årsavgiften (nå trafikkforsikringsavgiften).

For det andre skroter vi arbeidet med alternativ veiprising som Høyre igangsatte da de satt i regjering.

Forslaget om å i praksis innføre en egen avgift for elbiler, basert på hvor langt man kjører, har fått kritikk fra både NAF og elbilforeningen. De mente det ville påføre elbilister i hele landet økte og urimelige kostnader.

Senterpartiet og Ap er mer opptatt av å holde kostnadene nede for bileiere. For i Norge er de aller fleste av oss helt avhengig av bilen. Derfor har vi avsluttet alt arbeid med en slik elbilavgift. 

Siden Senterpartiet og Ap tok over etter Høyre og Frp har også avgiftene for husstander gått ned. Neste år tar vi for eksempel et kraftig grep når vi reduserer momsen på vann og avløp fra 25 % til 15 %. Det grepet alene vil spare norske husholdninger for fire milliarder kroner i året framover.

Det står i skarp kontrast til de avgiftsøkningene vi så da Frp hadde finansministeren. Med Frp i finansdepartementet økte avgiftsnivået i Norge med over 6 milliarder kroner.

Vi i Senterpartiet mener avgifter ofte rammer skjevt både sosialt og geografisk. Derfor har vi vært opptatt av å redusere avgiftsbelastningen for vanlige folk.

Det er viktig å huske at det å reise til jobb i Trysil og Tana ikke kan sammenlignes med å dra fra Adamstuen til Akersgata i Oslo. Mange steder i Norge må man ha bil.

Derfor mener jeg og Senterpartiet at vi må unngå å ta grep som øker forskjellene mellom by og land, og heller føre en bilpolitikk som utvikler hele Norge.

 

Debatt