(iFinnmark) Daglig leder Jens Harald Jenssen i EasyReq er i fyr og flamme over den ferske avtalen.
– Vi har skaffet oss en stor samarbeidspartner med 330 medlemsbedrifter i Nord-Norge, fastslår Jenssen.
Avtalen med Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), hvor medlemmene i MEF får rabatt på abonnement på EasyReq, gjelder i øyeblikket medlemmer i Finnmark, Troms og Nordland. Målet er å få hele landet inn i avtalen i løpet av året.
Selskapet som utvikler appen er startet av to gründere fra Altas entreprenørmiljø, Stian Heitmann og Filip Thomassen. Med seg har de fått Ove Bjørknes, og ikke minst skaperen av app-suksessen SmartDok, Bjørn Tore Hagberg.
– Vi er utvilsomt inspirert av suksessen som SmartDok har oppnådd, medgir Jenssen.
Alta-baserte SmartDok har i dag 85.000 brukere fordelt på 3800 bedrifter innenfor bygg og anlegg, og ble for noen år tilbake solgt for nærmere 100 millioner kroner til Visma.
Forbedrer prosessene
Det er fortsatt et stykke dit for EasyReq, som er bygd på ideen om å forbedre innkjøpsprosessene i bygg- og anleggsbransjen gjennom digitale rekvisisjoner.
– Den utfordrende økonomiske utviklingen i bransjen det siste året har gjort denne problemstillingen mer aktuell enn noensinne. Med gründere fra både entreprenørbransjen og programvarebransjen har vi utviklet EasyReq til å bli et skreddersydd verktøy for bygg- og anleggsbransjen, beskriver Jens-Harald Jenssen.
Han har selv en fortid som direktør i blant annet Finnmarks største IT-selskap, Serit Eltele, og Seacloud, som selger måleutstyr og programvare til oppdrettsnæringen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Traff behovet til gründerne
Ifølge EasyReq vil bruk av rekvisisjoner i appen gjøre innkjøpsprosessen enkel og effektiv.
– Fra mobilen kan ansatte enkelt opprette og sende rekvisisjoner på det man trenger og få godkjenning for innkjøp kjapt, mens prosjektledere har full kontroll på hva som kjøpes inn. Vi mener at man på denne måten kan unngå unødvendige, impulsive eller dårlig planlagte innkjøp, og se resultatene på bunnlinja, sier Jenssen.
I øyeblikket har selskapet fem ansatte fordelt på kontorene i Alta og Oslo. Målet er å doble antall ansatte i løpet av det neste året.
– Å oppnå en slik avtale med MEF etter kun seks måneders drift, føles nesten litt uvirkelig, sier Jenssen.
– Dette et godt bevis på at det er en plass i markedet for vårt produkt. Vi ser at bedrifter har stor nytte av å bruke rekvisisjoner, men at det til nå ikke har vært gode digitale løsninger som er optimale for bransjen, legger han til.
Gründerne var faktisk selv på jakt etter å kjøpe en digital rekvisisjonsløsning, men konkluderte med at noe sånt ikke fantes.
– I god entreprenørånd bestemte de seg for å gjøre noe med dette. Resultatet ble EasyReq, fastslår Jenssen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Målet er å ha bedre kontroll
Siden mange selskaper innen bygg og anlegg har et uoversiktlig innkjøpssystem, mener regionsjefen i nord for MEF, Martin Grønnslett, at EasyReq gir verktøyer som mange trenger.
– MEF har en rekke handelsavtaler med ulike aktører. Tanken er at vi skal ha avtaler på de fleste områder hvor en maskinentreprenør har behov. Her kommer det nye produktet til EasyReq inn og gir en tjeneste som mange av våre entreprenører trenger, sier Grønnslett.
Han har en bakgrunn hvor han jobbet med innkjøp, og hadde behov for et slikt produkt selv.
– Jeg ser definitivt nytten av dette for å ha bedre kontroll på hva som kjøpes inn og hvor dette kjøpes. Jeg tror at flere av våre bedrifter vil ta systemet i bruk ganske raskt og at de vil ha en besparelse med dette, sier regionsjef Grønnslett.