Illustrasjonfoto. Foto: Therese K. Munkvold

NAV etablerer samisk telefontjeneste permanent: –⁠ Et stort behov

Fra begynnelsen av januar i år ble det opprettet et eget telefonnummer for samiske henvendelser. Nå har NAV blesluttet å etablere tjenesten permanent – på samme måte som den fungerer i dag.


Samtalene har blitt besvart av veiledere ved NAV Ávjovárri. Pilotperioden varte til og med 1.april 2024. 

Ifølge en pressemelding fra NAV fikk tjenesten over 900 unike henvendelser til den samiske telefontjeneste i perioden 2. januar til 31. mars. 

– Mange av de som tok kontakt var samisktalende fra sør i landet. Dette kan sees i sammenheng med at NAV-kontorene i andre deler av landet ikke har samisktalende veiledere.

Erfaringer fra brukere 

De samisktalende brukerne har gitt uttrykk for at de er meget fornøyde med 
den samiske telefontjenesten, og uten unntak er tilbakemeldingene at de 
ønsker en slik tjeneste, også i fortsettelsen.

Veilederne opplever en stor lettelse blant brukerne over å endelig kunne få hjelp og veiledning på eget morsmål.

– Antall henvendelser og brukertilfredshet viser at det er et stort behov for 
denne telefontjenesten. Vi er veldig fornøyd med at tjenesten nå etableres 
permanent, sier Fylkesdirektør i NAV Troms og Finnmak, Kristin Røymo i en pressemelding.  

 

Debatt
Kronstadposten oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.