Raymond Robertsen (H) Kristin Rajala (Ap) og Thomas Arild Mølmann, Nordkalottfolket. Foto: Magne Ek

–⁠ Vi trenger en motorferdselslov med økt lokalt selvstyre

– Vi er heldige som bor i Finnmark. Vi kan stort sett parkere både ski og snøskuter rett foran trappa vår, og på kort tid komme oss ut i vidunderlig natur, skriver Raymond Robertsen, Kristin Rajala og Thomas Arild Mølmann i dette innlegget.


Du leser nå en meningsartikkel, som kun gir uttrykk for skribentens egne meninger og holdninger. Du kan sende inn kronikker, menings- og debattinnlegg til [email protected].

For å få til en motorferdselsforvaltning som fungerer godt, så er økt lokalt selvstyre avgjørende. Dette var en viktig del av lovutvalgets mandat når de skulle utforme forslag til ny motorferdselslov.  Det er også viktig at vi har et lovgrunnlag som ikke gir økt byråkrati til kommunene. Dette var også en viktig del av lovutvalgets mandat.

Det lovforslaget som nå har vært ute på høring i NOU 2024:10 ivaretar ikke det mandatet Stortinget har gitt dem. Det finner vi å være svært beklagelig og bekymringsfullt.

Vi er heldige som bor i Finnmark. Vi kan stort sett parkere både ski og snøskuter rett foran trappa vår, og på kort tid komme oss ut i vidunderlig natur. Noen foretrekker å dra ut i naturen for egen maskin, mens andre foretrekker maskin med motor. Samtidig er det noen som ikke har så mye valg, og må benytte hjelpemidler for å kunne nyte naturen. Heldigvis har vi plass nok til alle, bare vi legger til rette på en god måte.

Vi ser da med bekymring på noen av forslagene lovutvalget kommer med i forslag til ny motorferdselslov. 

Vi skal i det følgende nevne noe:

  • Motorferdsel kan være positivt: Lovforslaget har i liten grad for seg det som kan være positivt med motorferdsel i utmark. I Finnmark har vi en kultur der vi bruker både snøskuter og ATV for høsting av naturen og rekreasjon. Formålsparagrafen til det nye lovforslaget bygger på feil premisser og inkluderer ikke trivsel. Denne må omformuleres for å inkludere trivsel. Med ny formålsparagraf så må hele lovforslaget gjennomgås på nytt i forhold til denne. Formålsparagrafen for loven må derfor omformuleres!
  • Lokale tilpasninger og lokalt selvstyre er viktig: Motorferdselsloven har et behov for lokale tilpasninger og differensiering mellom geografiske områder. Finnmark vil ha særskilt behov for motorferdsel som ikke nødvendigvis er gjeldende for resten av landet. Dette er knyttet til store avstander, klima, transportbehov, bolyst, utmarkshøsting og totalforsvaret. Det er kommunene selv som best kan ivareta naturen i sitt lokalmiljø, og det bør legges til rette for mer lokal forvaltning. Lokalt selvstyre er avgjørende for å få forvaltningen til å fungere godt. Den nye loven gir ikke kommunene nok handlingsrom.
  • Forhandlere av kjøretøy og annet utmarksutstyr i Finnmark er en viktig del av vårt næringsliv: I Finnmark er forhandlere av utstyr og tjenester tilknyttet motorisert utmarksbruk, en betydelig næring, som har store lokale ringvirkninger. En innstramming av motorisert ferdsel vil være negativt for disse næringene, og vil få konsekvenser for arbeidsplasser i et fraflytningstruet fylke.
  • Nei til oppmerkede rasteplasser ved løypetraseene: Lovforslaget foreslår å legge opp til rasteplasser for rasting ved løypetrasen for snøskuter. Dette betyr at man kan måtte tenne bål på ferdig oppmerkede plasser, lik rasteplasser ved bilveiene våre. Dette kan vi ikke akseptere og vil ikke fungere. Dagens praksis med mulighet til rasting 300 m fra løypene fungerer mye bedre, og selv det er utfordrende og for rigid!
  • Nei til datoer for åpning og stenging av løyper: Lovutvalget opererer med datoer for stenging av skuterløypene. Kommunen skal gis anledning til å kunne utvide sesongen for snøskuterkjøring dersom forholdene tilsier at dette er forsvarlig. Vi mener at det ikke er hensiktsmessig å sette en dato for stenging, kommunen kan gis myndighet til å vurdere stenging etter behov som for eksempel hensyn til reindriftsnæringen.
  • Nei til et generelt forbud mot elsykkel: Vi mener det er problematisk at lovforslaget i §18 inkluderer framkomstmidler, som for eksempel elsykkel, da den ikke er definert som en motorvogn i veitrafikkloven og heller ikke utgjør et problem for naturen i Finnmark i dag. Vi kan derfor ikke støtte et generelt forbud mot å bruke elsykkel som fremkomstmiddel i utmark. Dette må kommunene selv få bestemme.
  • Ingen skal havne på vedtaks-ROBEK: Vi kan ikke støtte forslaget om å sette kommunene på vedtaks-ROBEK, der det foreslås å frata kommunen sin lokale bestemmelsesrett, hvis kommunene får omgjort sine dispensasjonsvedtak, da vi mener at dette blir ivaretatt etter forvaltningslovens bestemmelser med klageadgang på vedtak.
  • Det er forskjell på lovbrudd: Vi kan ikke støtte utvalgets forslag til straffeutmåling som sidestiller brudd på motorferdselsloven med voldshendelser og alvorlig miljømiljøkriminalitet, der bøter utvides med fengselsstraff i opptil to år.
  • Ja, til nye og lengre løyper hvis kommunene finner dette forsvarlig: Lovforslaget må legge til rette for at det skal være mulig å opprette nye løypetraser og også knytte sammen løyper, der kommunen(e), mener dette er hensiktsmessig og ikke til skade for vilt eller næringsutøvelse. Det er da særdeles viktig at det nye lovforslaget ikke medfører med byråkrati for kommunene. Dette er også i lovutvalgets mandat. Man kan slik dette lovforslaget foreligger stille seg spørsmål om lovutvalget oppfyller det de er satt til å gjøre?
  • Det er forskjell på kjøring med snøskuter og kjøring på barmark: En kan derfor ha en mer liberal lovgivning for kjøring med snøskuter, enn med ATV. Dette må kommunene gis mulighet til, hvis de vil.
Vi kan ikke ha en lov som hindrer oss i å løse praktiske og nødvendige oppgaver for å opprettholde en levende kultur i nord, som f.eks fiskerbondens behov for å dra båten opp i fjæra og deretter å frakte fangsten til huset, ofte på privat eiendom. Det skal være likeverdig behandling av folk og deres behov for motoriserte hjelpemidler.

Vi må ha en ny motorferdselslov som legger til rette for at vi fortsatt kan leve det gode liv i Finnmark, slik vi selv ønsker det. Friluftsliv er et fritidstilbud som er tilgjengelig for alle i Finnmark, og slik skal det også være i fremtiden. Lokal bruk av naturen og økt lokalt selvstyre er den beste formen for vern!

Vi er glade for et stort flertall i fylkestinget i Finnmark har stilt seg bak et høringssvar, som svarer på Stortingets mandat til nytt lovforslag. Et forslag som har tiltro til at kommunene kan forvalte dette på en god måte for sine innbyggere.

Raymond Robertsen, Høyre
Kristin Rajala, Arbeiderpartiet
Thomas Arild Mølmann, Nordkalottfolket 

 

Debatt

Les mer om:

debatt meninger kronikk