Foto: André Bergeton Larsen/Creo Media

Du verden, for en trafikk: – Helt rått – med begrensede ressurser

Kronstadposten kan vise til enorme lesertall på nettavisen denne høsten og har stabilisert seg på et høyt snitt.


Hele 87.000 sidevisninger på Kronstadposten.no er fasit etter at uke 45 gikk over til å bli uke 46.  

– Vi avsluttet uken med hele 17.000 visninger på søndag, som var en topp-topp-dag. Ser vi på gjennomsnittet for alle dagene i november hittil, så ligger dagssnittet på 11.000 visninger. Det er en enorm trafikk, konstaterer nettansvarlig og journalist Therese Kjellmo Munkvold og ansvarlig redaktør Tom Erik Nilsen.

Til sammenligning var også uke 41 oppe i 80.000 visninger. I juli, midt i agurktiden, satte Kronstadposten ny rekord i antall sidevisninger på nettavisen pr. uke, da med 95.000 sidevisninger på én uke.

– Dette er utrolige tall som vi er ekstremt fornøyde med. Tallene forteller oss at vi gjør noe riktig, og at det vi leverer er ønsket av våre lesere, fortsetter duoen.

Gode tall på begrensede ressurser

Kronstadpostens ukentlige snitt ligger på rundt 65.000 visninger. Redaksjonen har god grunn til å smile over å ha stabilisert seg på et slikt nivå kort tid etter oppstarten, og med betydelige mindre stab enn konkurrentene.

– Vi er veldig fornøyd med det vi får til – tross alt. Vi har jo begrensede ressurser sett mot våre nærmeste konkurrenter, med en stab på bare syv personer. Men vi er en dedikert gjeng som oser av vilje og lyst til å skape det beste produktet, legger de til.

Ved forrige opplagsmåling hadde Kronstadposten en oppgang på 41,2 prosent og en opplagsøkning på 760 på ett år. Kronstadpostens godkjente opplag første halvdel i 2023 er på 2604, og avisen hadde på forrige måling størst økning blant avisene i Nord-Norge. På landsbasis var det kun åtte aviser som hadde større framgang.

– Dette viser at vår satsing på raske nyheter bærer frukter. Ambisjonen er selvsagt å fortsette den sterke veksten gjennom god journalistikk som engasjerer, sier Nilsen og føyer til: – Disse tallene er absolutt verdt for våre digitale annonsører å bemerke seg.

Mobil er number one

Og det er mobil de fleste foretrekker når de skal lese Kronstadposten digitalt.
– Trenden i bransjen generelt er at mobilen er en foretrukken kanal når man skal lese nyheter. Slik er det også hos oss. Nærmere 70 prosent av våre lesere leser journalistikken vår på smarttelefonen sin hver dag, sier Munkvold.

 

Debatt