Kronstadpostens redaksjon består av seks personer. Fra venstre Håkon Nilsen, Therese Kjellmo Munkvold, Tom Erik Nilsen, Julie Fredriksen og Krister Sandaker Tårn. I tillegg er annonsekonsulent Torbjørn Pettersen en del av staben i Kronstadposten. Foto: André Bergeton Larsen/Creo Media

Kronstadposten opplags­vinner blant 110 LLA-­aviser –⁠ kun slått av åtte aviser på lands­basis: – Resultatene kommer ikke alene

Kronstadposten har en oppgang på 41,2 prosent etter en opplagsøkning på 760 på ett år, viser ferske tall. Kronstadpostens godkjente opplag første halvdel i 2023 er på 2604, mot 1844 første halvår i 2022. Kronstadposten har størst økning blant avisene i Nord-Norge, og på landsbasis er det kun åtte aviser som har større framgang.


Men det er det siste halvåret som har vært best for lokalavisen, der Kronstadposten økte opplaget tilsvarende en prosentøkning på 34%. Totalt fra første halvår 2022 til første halvår 2023 er økningen 41,2% og en opplagsøkning på 760.

– Vi har lenge vært klar over vår sterke vekst i antall abonnenter, som nå blir presentert. Disse kommer som følge av en flying start på vår nettavis, som vi etablerte i september i fjor. De største utslagene kommer dermed etter at nettavisen har hatt et helt halvår i drift, forklarer sjefsredaktør Tom Erik Nilsen om de sterke tallene.

– Vi gleder oss stort over dette, mye på grunn av at vi er en stab på bare seks personer, smiler Nilsen og legger til: – Disse resultatene kommer ikke alene. Vi har en utrolig dyktig stab med ståpå-vilje og engasjement som brenner for de gode, lokale sakene med både hurtighet og interesse.

Altaposten og Finnmark Dagblad går tilbake

Kronstadposten har størst økning blant avisene i Nord-Norge. Til sammenligning går Altaposten tilbake med 100 aviser og Finnmark Dagblad har en tilbakegang på 393 i opplaget mot første halvår i 2022. 

På landsbasis er det kun åtte aviser som har større fremgang i opplaget enn Kronstadposten. Og da kan KP kun se seg slått av storinger som Dagbladet Pluss, AvisaOslo, Bergens Tidende, Hamar Arbeiderblad og Dagen. I tillegg kommer Subjekt, Stjørdalsnytt og Frøya foran. 

Kronstadposten er også opplagsvinneren blant LLAs 110 lokalaviser, viser opplagstallene som Landslaget for lokalaviser (LLA) og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la fram for avisbransjen onsdag.

Knallsterk nettavis

Og det er de digitale abonnentene som sørger for denne veksten nå. Det siste halvåret har avisen vokst med 870 digitale abonnenter samt flere komplettabonnenter. Tar vi for oss tallene det siste året, altså 1. halvår 2022 mot 1. halvår 2023, har Kronstadposten fått 1183 nye digitale abonnenter.

– Hva er årsaken til denne enorme abonnementsveksten?
– Vi jobber knallhardt hver eneste dag for å være først og best med de viktigste nyhetene, og for å sette dagsorden med egne nyhetssaker. Vi brenner for å finne nyhetssakene og det stoffet som folk i Alta ønsker å lese om. Kronstadposten har hatt økning i opplaget helt siden oppstarten i 2010, og opplever at Altas befolkning ønsker at vi skal fortsette å legge ned den jobben vi gjør. Vi merker at vi er foretrukket i Alta, som er en by i vekst og med et næringsliv som bestandig har vært opp og frem, sier Nilsen.

I juli, midt i agurktiden, satte Kronstadposten også ny rekord i antall sidevisninger på nettavisen pr. uke. 

– Vi pusher hele tiden grensene, og denne gangen med over 95.000 sidevisninger på én uke. Dette er et utrolig høyt tall som vi ikke hadde forventet å oppnå allerede før nettavisen hadde vært aktiv i ett år. Samtidig har vi lagt oss på et snitt på rundt 65.000 ukentlige visninger digitalt, noe redaksjonen har grunn til å smile over, sier Nilsen.

Liten nedgang på papir

Økningen kommer digitalt, mens papir opplever en liten nedgang nå. Kronstadpostens godkjente papiropplag, som består av komplett, rene papirabonnenter og løssalg, er på 1548 for 1. halvår 2023. Det tilsvarer en nedgang på 80 papiraviser. Men Tom Erik vet hvorfor det trykkes mindre aviser.

– Mange av abonnentene, som har bestilt digital tilgang, har vært eksisterende kunder på papir. Dette gir ikke økning i opplaget, men det skaper en økning i kolonnen for komplett. Vi noterer også en liten nedgang i papiraviser. Nedgangen er størst på løssalg, som nok er påvirket av den vanlige families husholdningsøkonomi. Samtidig har, som forventet, en del av våre tidligere papirabonnenter gått over til å lese papiravisen digitalt som eAvis, da de også får tilgang på pluss-saker. Dermed går papiravisen litt ned, opplyser redaktøren, og legger til at dette var forventet.

– I en tid der økonomien er krevende for de fleste – også i mediebransjen, er jeg veldig glad for at vi uansett kan vise til veksten vi nå opplever, sier Nilsen.

Debatt