Men det er det siste halvåret som har vært best for lokalavisen, der Kronstadposten økte opplaget tilsvarende en prosentøkning på 34%. Totalt fra første halvår 2022 til første halvår 2023 er økningen 41,2% og en opplagsøkning på 760.
– Vi har lenge vært klar over vår sterke vekst i antall abonnenter, som nå blir presentert. Disse kommer som følge av en flying start på vår nettavis, som vi etablerte i september i fjor. De største utslagene kommer dermed etter at nettavisen har hatt et helt halvår i drift, forklarer sjefsredaktør Tom Erik Nilsen om de sterke tallene. – Vi gleder oss stort over dette, mye på grunn av at vi er en stab på bare seks personer, smiler Nilsen og legger til: – Disse resultatene kommer ikke alene. Vi har en utrolig dyktig stab med ståpå-vilje og engasjement som brenner for de gode, lokale sakene med både hurtighet og interesse.Altaposten og Finnmark Dagblad går tilbake
Kronstadposten har størst økning blant avisene i Nord-Norge. Til sammenligning går Altaposten tilbake med 100 aviser og Finnmark Dagblad har en tilbakegang på 393 i opplaget mot første halvår i 2022. På landsbasis er det kun åtte aviser som har større fremgang i opplaget enn Kronstadposten. Og da kan KP kun se seg slått av storinger som Dagbladet Pluss, AvisaOslo, Bergens Tidende, Hamar Arbeiderblad og Dagen. I tillegg kommer Subjekt, Stjørdalsnytt og Frøya foran. Kronstadposten er også opplagsvinneren blant LLAs 110 lokalaviser, viser opplagstallene som Landslaget for lokalaviser (LLA) og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la fram for avisbransjen onsdag.Knallsterk nettavis
Og det er de digitale abonnentene som sørger for denne veksten nå. Det siste halvåret har avisen vokst med 870 digitale abonnenter samt flere komplettabonnenter. Tar vi for oss tallene det siste året, altså 1. halvår 2022 mot 1. halvår 2023, har Kronstadposten fått 1183 nye digitale abonnenter. – Hva er årsaken til denne enorme abonnementsveksten?– Vi jobber knallhardt hver eneste dag for å være først og best med de viktigste nyhetene, og for å sette dagsorden med egne nyhetssaker. Vi brenner for å finne nyhetssakene og det stoffet som folk i Alta ønsker å lese om. Kronstadposten har hatt økning i opplaget helt siden oppstarten i 2010, og opplever at Altas befolkning ønsker at vi skal fortsette å legge ned den jobben vi gjør. Vi merker at vi er foretrukket i Alta, som er en by i vekst og med et næringsliv som bestandig har vært opp og frem, sier Nilsen. I juli, midt i agurktiden, satte Kronstadposten også ny rekord i antall sidevisninger på nettavisen pr. uke.