Les også:
– Jeg tror det blir «all time high» noen sinne på Sparebank 1 Nord-Norge OF150. Per nå har vi 163 påmeldte og de siste to ukene før start bruker det som alltid å komme et rush med påmeldinger. Jeg tror rekorden er 179 og den håper vi at vi slår i år, forteller daglig leder i Offroad Finnmark, Kjetil Johansen.
Totalt sett har sykkelrittet flere påmeldte i år til SmartDok OF300 og Ishavskraft OF700, enn de hadde i fjor.
– Vi er ikke helt oppe på nivået vi hadde i 2019, men vi er veldige glade for at vi har stigning i antall påmeldte sammenlignet med fjoråret. Det er betryggende å se at syklistene melder seg på, og når det er sagt så har vi alltid plass til flere.
Knall i padden
Om årets traséer sier Johansen at de i år har lagt opp til et villmarksjekkpunkt på Bojobæskihytta for OF300 og OF700.
– Jeg tenker at årets ritt blir helt knall i padden. Det er en svært spennende trasé opp til Bojobæskihytta, hvor det både er langt å komme seg dit og langt å ta seg derifra til neste sjekkpunkt. Det er heller ikke tillatt med privat support der.
Johansen trekker frem Alta omegn og turlag med Håvard Thomassen i spissen som hovedårsaken til at man i år kan legge det ene sjekkepunktet til Bojobæski.
– Håvard har gjort en helt fantastisk innsats og det hadde ikke blitt noe sjekkpunkt der uten han. Han har til og med fått til å sette opp en mobilmast der, slik at det vil være dekning på hytta under rittet. Også Bjørn Agnar Mannsverk har kastet seg på og bidratt masse. Turlaget vil få nok å gjøre etter hvert som de slitne sjelene kommer inn til sjekkpunktet. Da vil de trenge både trøst, pleie og omsorg, smiler han.
Les også:
Tar imot all hjelp
Fokus fremover mot rittstart vil for arrangøren være på å skaffe nok frivillige. Allerede lørdag 26. juli begynner de å rigge til start- og målområdet i gågata, og fra onsdag 26. juli vil sekretariatet være oppe å gå på Scandic hotell.
– Vi har gjort mange avtaler med flere frivillige allerede, men trenger fortsatt flere hender for at arrangementet skal bli så bra som overhode mulig. De som har mulighet til å bidra, omså noen timer, kan gå inn på nettsiden vår for å melde seg. Der skriver man ned kontaktinformasjon og velger en kategori, for eksempel innkvartering, sjekkpunkt eller sekretariat. Du «gifter deg» likevel ikke med kategorien, du sier bare noe om hva du kunne tenke deg å bidra med. Etter at du har registrert deg, tar vår frivilligansvarlige Olga Solyanik kontakt og blir enig med deg om hva, hvor og når. Vi er veldig glad for at Olga har takket ja til denne jobben og er trygg på at hun kommer til å dra dette i havn, fortsetter Johansen.
Ser etter sjåfører
Nytt av året er at arrangøren ønsker å stille med egne sjåfører til de som arbeider med teknisk support. Både for å avhjelpe de i en allerede travel hektisk uke, men også for å gjøre opplevelsen litt hyggeligere for teknikerne.
– De som driver med teknisk support blir alltid veldig slitne. I år forsøker vi derfor å få tak i nok sjåfører, slik at de kan følges rundt på rittene. De får da en ting mindre å konsentrere seg om og det blir litt triveligere. Så er det noen der ute som kunne tenke seg en så konkret oppgave som å være sjåfør på en av våre biler i år, er det bare å melde seg, avslutter han.
Les også: