Banksjef i Sparebank1 Nord-Norge, Sølvi Therese De Jong, sier til Kronstadposten at de er stolte av å kunne bidra i et arrangement med så store ringvirkninger i samfunnet.
– Når vi kom i dialog med Offroad Finnmark om samarbeidet, fant vi ut at dette handler om så mye mer enn et sykkelritt. Det er enorme ringvirkninger både økonomisk, innen folkehelse og kvinneandel. – Vi har også sansen for er det Offroad Finnmark gjør for å få med de som står litt svakere til i samfunnet. Det er mye som gjør at vi synes der er veldig spennende og gjør oss glad for at vi har dette samarbeidet, legger hun til. Fra Samfunnsløftet sin side ble det lagt av ti millioner kroner til type «grønne arrangement». Her har Offroad Finnmark fått sin del av kaka som en del av at de ønsker å bidra til et mer bærekraftig samfunn. – Det er noe som igjen har store ringvirkninger når det for eksempel kommer til lokalprodusert mat. Millionene som er satt av går til hele Nord-Norge og i hovedsak på dette med lokalprodusert mat, strøm og transport og redusering av innkjøp og matsvinn, forteller De Jong.Samfunnsbyggere på lag
Offroad Finnmark er et av sju idrettsarrangement som er miljøsertifisert i Norge. Gjennom denne sertifiseringen jobber arrangøren kontinuerlig mot grønn omstilling. Daglig leder i Offroad Finnmark, Kjetil Johansen, er glad for å ha med Sparebank1 Nord-Norge og Samfunnsløftet med på laget. – Når Samfunnsløftet er skapt for å bygge lokalsamfunn, så er det mye lettere for oss å være en samfunnsbygger med en partner som Samfunnsløftet enn med en vanlig sponsor, sier han før Sølvi tilføyer: – Det er nettopp det midlene fra Samfunnsløftet er. Vi vil styrke lokalsamfunn, skape bolyst og aktivitet. Det er som hånd i hanske. Jeg har fulgt med Offroad Finnmark siden den spede begynnelse, og det er veldig artig å se hvordan rittet har utviklet seg. Det blir spennende å se hvordan utviklingen blir videre. Jeg kan også tilføye at vi gjorde det kjent at vi hadde inngått et samarbeid, så var det full jubel her. Det er et stort engasjement blant de ansatte, og det synes jeg er viktig. Artikkelen fortsetter under bildet.Fokus på bærekraft
Det er avtalen med banken som har fått Offroad Finnmark til å tenke enda mer på dette med matsvinn. – Sitasjonen per i dag er at Offroad Finnmark jobber målrettet mot å gjøre bærekraftige valg. Vi forsøker å benytte oss av miljøsertifiserte leverandører og minimerer unødvendige innkjøp, tillegg til å redusere matsvinn, men vi har et stort potensialt i å benytte lokale leverandører og produsenter. – Vi skal fase ut ikke-lokale produsenter og leverandører av mat og matvarer. Vårt mål er å komme så nærme 100 % lokalprodusert mat som mulig i tillegg til å videreutvikle arrangementskompetansen både internt og eksternt, sier Kjetil og legger til: – Det er vårt ansvar å bidra til grønt skifte. Det er også vårt ansvar å bidra til at andre arrangører og virksomheter står bedre rustet til å omsette ønske om grønn omstilling til handling. Gjennom å være miljøfyrtårnvirksomhet tenker vi og publisere vårt arbeid med klima, miljø. Vi gjør dette for at andre skal få innsyn og inspirasjon fra vårt arbeid med grønn omstilling. – Vi tok faktisk hele runden med alle deltakerne og spurte om de skulle ha mat eller ikke. De måtte faktisk være så konkrete å si på hvilke av de 12 sjekkpunktene de ville ha mat og ikke, fastslår han. Det førte til at de engasjerte ungdommer på jakt etter sommerjobb til å ta ringerunde til samtlige deltakere. – Vi ser for oss at ungdommene får mersmak og vil bidra på andre områder også. De vil da etter hvert være en stor brikke til utvikling med et bærekraftig synspunkt fra start.Vil gi tilbake til samfunnet
Kjetil legger til at det er viktig å få frem at sykkelrittet har lite miljøavtrykk og et arrangement som skal gi tilbake til samfunnet. – Offroad Finnmark er et idrettsarrangement, men også et idrettsarrangement som har så lite som 0,17 tonn i miljøavtrykk. Det er ingenting, og det er fordi det er en aktivitet som ikke krever å måtte kjøres siden vi sykler. Vi bruker også ATV, men de blir elektriske etter hvert og da reduserer vi enda mer. Det er nok ingen som slår oss på miljøavtrykk. Pengene Offroad Finnmark får sponset, er ikke noe som går til de selv. – Vi ønsker ikke å tjene penger på dette, vi er et AS ja, men vi er også registrert i frivilligregisteret. Hvis vi går med overskudd, skal det brukes til nye aktiviteter. Styremedlemmer som ønsker å gjøre en jobb for Offroad Finnmark får ikke penger for det. I all hovedsak skal ikke vi tjene på dette, men bruke pengene til ny aktivitet, bedre aktivitet og aktivitet for andre, avslutter han med et smil.Fakta om Offroad Finnmark:
- Et internasjonalt terrengritt med stor opplevelsesfaktor. Arrangeres for 15. gang. (14 ordinære, redusert utgave 2020)
- I 2008 deltok sju ryttere. I år er det ca. 570 deltakere med stort og smått.
- Eneste terrengrittet på kloden som kombinerer full service med dagslys 24/7, midnattssol, nonstopsykling, sjekkpunkt, lokal mat, vertskap i verdensklasse, fjellstuer
- Regnet som et av verdens hardeste terrengsykkelritt, en av Norges tøffeste idrettskonkurranse.
- Sykles gjennom Norges eneste skikkelige villmark og Samisk kjerneområder– noe som byr på fantastiske opplevelser og noe av det ypperste man kan oppleve på et sykkelsete
Distanser:
- Sparebank 1 Nord-.Norge OF150 km Solo
- SmartDok OF300 km (team)
- Ishavskraft OF700 km (team)
- Ishavskraft OF700 km (solo)
- Coop Finnmark OF Ungdom 30/50 km - 40% jenter.
- Entreprenør Harald Nilsen OF Barneritt 0 til 12 år
- OF Folkeritt 20 km. Trim
Antall fullførende kvinner, flest i verden: 27% Nye traséer hvert år på OF300 og 700 km. For å spare naturen og gi deltakerne nye naturopplevelser.