Foto: Privat

Fylkestinget vurderer kombibåt som alternativ til ferge for Årøya

I dag skal fylkespolitikerne ta stilling til om Årøyasambandet skal ha komibåt eller ferge.


I mars startet utlysningen av anbudspakke 3 for kombibåtsamband i Altafjorden, inkludert strekningene Altafjorden-Rognsundet-Hammerfest-Akkarfjord.

Her ble det vedtatt at sambandet mellom Årøya og Mikkelsby skulle betjenes med en nullutslippsferge fra og med 1. juli 2027. I mellomtiden skulle M/S Hollendaren opprettholde ruten Alta-Årøya-Rognsundstedene-Alta.

Fylkesordføreren har i etterkant bedt fylkeskommunedirektør, Øystein Ruud, om å vurdere Årøya-sambandet, inkludert investerings- og driftskostnader samt inntekter for fergedrift kontra kombibåt på strekningen mellom Mikkelsby og Årøya. Dette for å gi fylkestinget et bedre grunnlag for å fatte en endelig beslutning.

Fylkeskommunedirektøren har presentert to alternativer for sambandet:

Alternativ 1: Ferjedrift

  • Driftskostnader: Årlig driftskostnad for en elektrisk ferge er anslått til 25 millioner kroner.
  • Inntekter: Årlige billettinntekter er beregnet til cirka 350.000 kroner.
  • Investeringskostnader: Krever utbygging av ferjeleier på Årøya og Mikkelsby, estimert til 300 millioner kroner.
  • Tidsplan: Ferdigstillelse av fergeleier tidligst i løpet av 2029. Nybygg av ferge tar 2,5-3 år fra anbud til levering.
Alternativ 2: Kombibåt

  • Driftskostnader: Årlig driftskostnad ved samdrift med Rognsundet er anslått til 18 millioner kroner, noe som gir en innsparing på 5-6 millioner kroner årlig.
  • Inntekter: Årlige billettinntekter er beregnet til ca. 250.000 kroner.
  • Investeringskostnader: Krever utbygging av kombibåtkai på Mikkelsby, estimert til 60 millioner kroner.
  • Tidsplan: Ferdigstillelse av kombibåtkai og nybygg av kombibåt anslås til tidligst i løpet av 2027.
Økonomisk sammenligning:

  • Årlige driftskostnader:
  • Ferge: 25 millioner kroner
  • Kombibåt: 18 millioner kroner
Årlige inntekter:

  • Ferge: 350.000 kroner
  • Kombibåt: 250.000 kroner
Kapitalkostnader:

  • Ferge: 25 millioner kroner årlig (300 millioner kroner lånebeløp)
  • Kombibåt: 5 millioner kroner årlig (60 millioner kroner lånebeløp)
Totale årlige driftskostnader:

  • Ferge: 49,65 millioner kroner
  • Kombibåt: 22,75 millioner kroner

Fylkeskommunedirektørens vurdering 

I et brev fra Finnmark fylkeskommune, skriver Fylkeskommunedirektøren følgende om de to alternativene til samband: 

Etablering av fergesamband mellom Årøya og Mikkelsby krever store investeringskostnader, og dermed store kapitalutgifter. Flytende kombibåtkai er en billigere løsning og vi har allerede etablert lignende kai på Årøya. 

Samdrift mellom Årøya og de andre stedene i Altafjorden på ett fartøy gir en bedret økonomi, både i forhold til investeringer og drift. Fylkeskommunedirektøren forutsetter at dersom samdrift Mikkelsby-Årøya og Mikkelsby-Rognsundet gjennomføres med ett fartøy, må fartøyet være stort nok til å håndtere både tungtransport og større mengder gods.  

Egen dedikert kombibåt til/fra Årøya vil ha svært lav produksjon og dertil høy kostnad og servicebehov, og anbefales derfor ikke. Ved bruk av kombifartøy til Årøya, anbefaler fylkeskommunedirektøren at dette gjennomføres med samme fartøy som også dekker Rognsundet. Da vil gods- og kjøretøybehovet til/fra Rognsundet ivaretas av Mikkelsby.

Det er mer tidkrevende og omfattende å regulere, prosjektere og bygge nye ferjeleier. Ferjekaier krever også en mer omfattende godkjenningsprosess i Vegdirektoratet. Kombikai med flytende løsning en enklere løsning som krever mindre prosjektering og er raskere å bygge.  

Kombibåter anses å finnes brukt i markedet, og dersom nybygg vil det være kortere byggeperiode enn en ferje – tradisjonelt 1 – 2 år fra gjennomført anbud fra fylkeskommunen. Det anses ikke å være ferjemateriell med el-drift ledig i markedet, det må påregnes nybygg. Erfaringsmessig tar denne prosessen 2,5-3 år fra gjennomføring av anbud til levert fartøy. 

Tirsdag denne uken skal fylkestinget behandle saken. 

 

Debatt