I mars startet utlysningen av anbudspakke 3 for kombibåtsamband i Altafjorden, inkludert strekningene Altafjorden-Rognsundet-Hammerfest-Akkarfjord.
Her ble det vedtatt at sambandet mellom Årøya og Mikkelsby skulle betjenes med en nullutslippsferge fra og med 1. juli 2027. I mellomtiden skulle M/S Hollendaren opprettholde ruten Alta-Årøya-Rognsundstedene-Alta. Fylkesordføreren har i etterkant bedt fylkeskommunedirektør, Øystein Ruud, om å vurdere Årøya-sambandet, inkludert investerings- og driftskostnader samt inntekter for fergedrift kontra kombibåt på strekningen mellom Mikkelsby og Årøya. Dette for å gi fylkestinget et bedre grunnlag for å fatte en endelig beslutning. Fylkeskommunedirektøren har presentert to alternativer for sambandet: Alternativ 1: Ferjedrift- Driftskostnader: Årlig driftskostnad for en elektrisk ferge er anslått til 25 millioner kroner.
- Inntekter: Årlige billettinntekter er beregnet til cirka 350.000 kroner.
- Investeringskostnader: Krever utbygging av ferjeleier på Årøya og Mikkelsby, estimert til 300 millioner kroner.
- Tidsplan: Ferdigstillelse av fergeleier tidligst i løpet av 2029. Nybygg av ferge tar 2,5-3 år fra anbud til levering.
- Driftskostnader: Årlig driftskostnad ved samdrift med Rognsundet er anslått til 18 millioner kroner, noe som gir en innsparing på 5-6 millioner kroner årlig.
- Inntekter: Årlige billettinntekter er beregnet til ca. 250.000 kroner.
- Investeringskostnader: Krever utbygging av kombibåtkai på Mikkelsby, estimert til 60 millioner kroner.
- Tidsplan: Ferdigstillelse av kombibåtkai og nybygg av kombibåt anslås til tidligst i løpet av 2027.
- Årlige driftskostnader:
- Ferge: 25 millioner kroner
- Kombibåt: 18 millioner kroner
- Ferge: 350.000 kroner
- Kombibåt: 250.000 kroner
- Ferge: 25 millioner kroner årlig (300 millioner kroner lånebeløp)
- Kombibåt: 5 millioner kroner årlig (60 millioner kroner lånebeløp)
- Ferge: 49,65 millioner kroner
- Kombibåt: 22,75 millioner kroner