Mellom fergestedene i Loppa og Sørøysundet har det gjennom våren og forsommeren vært uforutsigbarthvilke ferge som betjener strekningene. MF Hasvik var til reparasjon i flere uker, og erstatningsferge lot vente på seg. Og ikke før har de siste fisketrailerne etter skreisesongen reist ut av fylket, så er det nå, spesielt her i Hasvik kommune, stor trafikk med større lastebiler og industrimaskiner som reiser til og fra i forbindelse med den pågående industriutbyggingen i kommunen. I en reportasje i Dagsrevyen 6. august ble det intervjuetturister fra ulike steder i Europa på ferie og oppdagelsesreise i vår landsdel. Det var ikke måte på hvordan de skrøt av opplevelsene. Dessuten hadde de flyktet fra sommertemperaturer på mer, enn 30 grader der de kom fra. Og flere kan vi vente. Det er først i august den store ferieutfarten starter på kontinentet. Flere reisende fra inn og utland ofte med ikke mer, enn to reisende i campingbiler som blir flere og større for hvert år. Vi lokale kan oppleve litt ekstra spenning når vi møter slike doninger med sjåfører uten erfaring med vår lokale veistandard, med et høydepunkt når de tar seggjennom Øksfjordtunnelen. I løpet av de siste månedene har jeg tilbragt hele dager i Øksfjord i påvente av plass på ferga hjem, eller måtte utsette reise til fastlandet på grunn av for liten fergekapasitet. Det har latt seg gjøre å planlegge enkelte avganger, ved å kontakte ferga/-ene for å reservere plass. Noen ganger har jeg vært heldig å få reservere. Ellers har jeg beregnet ekstra god tid og tilbragt timer i fergekøen. Som nevnt ovenfor, enkelt dager fra morgen til kveld. Andre har også måtte ta natta til hjelp. For egen regning. Ingen tar noe ansvar for dine merbelastninger eller merkostnader som følge at de underdimensjonerte fergene. Nylig gjorde jeg en erfaring som ikke var spesielttillitsvekkende. Jeg hadde spurt om reservasjon på ferga pr. e-post et par dager før planlagt retur til Sørøya. Da jeg ikke hørte noe i løpet av et døgn gjorde jeg gjentatte forsøk på å ringe ferga, og fikk omsider svar. Da ble jeg møtt med et motspørsmål om hvor jeg hadde det fra atdet skulle gå an å reservere plass. For øvrig var de så travle nå, at de hadde ikke tid til svare på slike henvendelser. Dessuten var det ruteskifte på den aktuelle avgangen, så jeg hadde i alle fall kontaktet feil ferge. Dette hadde jeg ikke fått vite, om jeg ikke hadde ringt og foretatt flere gjenoppringninger før de omsider prioriterte å svare. Jeg ringte da den ferga som skulle gå etter ruteskiftet, og de fant plass å reservere for meg. Det var med stor lettelse jeg kom meg hjem den ettermiddagen uten å måtte koke i fergekø hele dagen. En bekjent fra øya hadde helgardert og bestilt reservasjon på samme avgang som meg, på begge fergene lang tid på forhånd, men fikk aldri tilbakemelding. Han hadde, som meg, også ringt. Svaret han fikk var at det ikke hadde noe for seg å bestille pr. e-post, da de hverken ble lest eller besvart. Det beste var å ringe. Så, om rette vedkomne kan svare: – Er det regler for å reservere plass på fergene? Hvor mange kan i så fall reservere? Når kan man tidligst og senest reservere plass? Hvor får man vite hvor man skal reservere, på e-post og/eller telefonnummer? Eller er det hele opp til det enkelte mannskapets velvilje, og dermed vilkårlig og uforutsigbart for den reisende å planlegge etter? På Snelandia sin app finnes følgende informasjon til de reisende: «Har du behov for assistanse eller plass med nærhet til heis vennligst ta kontakt med mannskapet på forhånd». Ja vel? Men du finner ingen opplysninger om hvilken båt som trafikkerer, ikke telefonnummer og ikke e-post. En bekjent fortalte meg at han forsøkte å melde behov for å få slippe av en reisende med krykker ved heisen. Det hadde ikke latt seg gjøre å få reservert plass, så da han kjørte om bord var det allerede fullt og trangt parkert langs den sida hvor trapp og heis opp til passasjerdekket er. Så da var det å tråkle seg mellom trangt parkerte biler med krykker. Tenk så med rullator eller rullestol. Ferga er en del av veien. Veien til og fra øyer og fjorder som ikke har sammenhengende veiforbindelse. Hva slags ferger er et prioriteringsspørsmål når rutene legges ut på anbud. Mange hensyn skal ivaretas. Når det gjelder bo- og bli-lyst i våre kommuner har infrastruktur avgjørende betydning. Politikk handler om å prioritere. Vi skulle gjerne hatt ferger med større kapasitet og større fart. Men inntil så skjer vil jeg oppfordre våre politikere i de berørte kommunene, og i fylkeskommunen, snarest å prioritere de fastboende som ikke har en alternativ vei utenom ferge: Gi oss førsteprioritet til plass om bord på fergene til og fra våre hjemkommuner. Nå.
MF Hasvik. Foto: Elin Hoel
–⁠ Fergekøen blir lengre og lengre
– Vi skulle gjerne hatt ferger med større kapasitet og større fart. Men inntil så skjer vil jeg oppfordre våre politikere i de berørte kommunene, og i fylkeskommunen, snarest å prioritere de fastboende som ikke har en alternativ vei utenom ferge: Gi oss førsteprioritet til plass om bord på fergene til og fra våre hjemkommuner, skriver Lars Bjørn Mehus.