Etter månedsvis med kursing, dokumentering, opplæring og dyre investeringer, ble Alta Billakkering på Aronnes godkjent som Tesla-verksted onsdag 22. mai.
– Tesla er et merke i vekst som selger ekstremt bra i Norge. Da er det viktig at noen kan skru på det, og tidligere har vi sett at alle Tesla-bilene gikk til Tromsø. Nå klarer vi å holde det i Finnmark, smiler daglig leder, Kenneth Strifeldt.
En lang prosess
Strifeldt forklarer at det har vært en lang prosess. – Det er ingen fra før av i Finnmark, og Tesla selger vanvittig mye biler her oppe. De har lenge ønsket å ha et skadeverksted i Finnmark, så det hele begynte med at de tok kontakt med oss. Siden første kontakt har ting tatt tid. På starten av nyåret gikk de i gang med arbeidet.– Før vi fikk lov til å starte med jobben måtte vi først sende bildet av hele lokalet og parkeringsplassen, samt filme hele bygget, som ble sendt til en arbeidsgruppe fra Tesla i USA. De stiller virkelig strenge krav, sier han. Så har flere ansatte blitt sendt på kurs i både Nederland og England på Tesla-fabrikker for å lære seg alt de trenger å vite. De har også måtte ta krevende internettkurs. Nå har de totalt to opprettere, en på delelager, en på takst og Kenneth selv med kunnskap på Tesla.
– Vi har to sertifiserte til å ta reparasjoner. Vi har også en på takst og en på delelager. Vi har i tillegg investert uhorvelig mye penger i spesialverktøy og dataverktøy for å kunne reparere skader på Tesla, sier Strifeldt før han fortsetter;
– Nå har vi rett og slett hele linja, kan du si. Artikkelen fortsetter under bildet.
Flere bein å stå på
En av oppretterne som har blitt opplært, er Vegard Haugan.– Jeg tror folk er veldig glade for å kunne komme hit istedenfor Tromsø som var nærmest. Som oftest går bilene også på bergingsbil, og nå blir alt mye nærmere, smiler han. Haugan forklarer at kursinga og opplæringen gikk greit, og at han nå ser frem til å skru på fylkets Teslaer.
– Det å skru på Tesla er egentlig det samme som å skru på andre biler. Men Tesla er mye strengere på kravene. Tidligere ga de ikke tilgang til diagnoseverktøy og lignende, men det har vi nå som sertifisert.
– Så om noen med Tesla trenger hjelp nå, så er det bare å ta turen til Aronnes?
– Ja, men ventetiden varierer veldig spesielt med tanke på hvilken type skader det er, svarer Kenneth før Vegard legger til;
– Ventetiden henger ofte i hop med leveransetider på deler.
– Vi ønsker å ha flere bein å stå på. Når vi bruker så mye tid, penger og energi på dette så håper vi selvfølgelig at det vil gi oss en økning, avslutter Strifeldt fornøyd før han ønsker alle kunder velkommen.