Det viser en kartlegging som elbil.no/ Norsk elbilforening har gjort. – Det er fascinerende å betrakte denne teknologirevolusjonen, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening i en pressemelding.
Det elektriske skifte i bilbransjen går lynraskt som følge av nordmenns appetitt på elbiler. Så godt som alle de nye bilmerkene som har blitt lansert de siste årene i Norge er elektriske, og nå kommer de etablerte bilmerkene etter. To av fem bilmerker som solgte minst én bil på det norske markedet i fjor, velger nå å tilby bare helelektriske modeller. – Det er når de store merkene dropper fossilbilsalget at det virkelig monner, sier generalsekretæren videre.Kutter ut fossile biler i Norge
Citroën, DS, Fiat, Hyundai, Opel, Peugeot, Volkswagen og Lexus er eksempler på bilmerker som har droppet alle fossile varianter fra 2024. Selv om de har modeller med forbrenningsmotor, enten bensinbiler, dieselbiler eller hybridbiler, velger de altså å slutte å selge disse i Norge. – Dette viser med tydelighet hvordan politiske virkemidler går rett inn og påvirker forretningsmodellen radikalt, sier Christina Bu. Disse bilmerkene selger kun elektriske biler i Norge:- BYD
- Citroën
- Cupra
- DS Automobiles
- Fiat
- Fisker
- HiPhi
- Hongqi
- Hyundai
- Jac
- Lexus
- Lotus
- Lucid
- Nio
- Maxus
- MG
- Opel
- Peugeot
- Polestar
- Seres
- Smart
- Subaru
- Tesla
- Volkswagen
- Voyah
- Zeekr
- Xpeng