Mens Røffe selv kjører snescooteren og finner den beste veien, er det Helge Isaksen som sitter med rattet på Terano’en. Foto: Piera J. Eriksen

Røffe med spesial­transport på vidda

Når man ferdes på vidda møter man ofte på folk som ikke bare ser på hva som er mulig, men som ikke minst ser mulighetene. Dette var nok også sannheten da Nils Rolf «Røffe» Johnsen fraktet en fjellbil fra campen på Gavdnja på Iešjavri til Šuoššjavri i slutten av april.


Med lang erfaring finner Røffe fram til de beste løsningene. Foto: Helge Isaksen.Som det går fram av bildene ble ekspedisjonen godt planlagt. Forhjulene på bilen ble spent fast oppå en plate slik at det fortsatt var delvis drift på hjulene, mens bakhjulene
sto på underlaget og hjalp til under transporten som forgikk på skaresne.

Mens Røffe selv kjørte snescooteren med bilen på slep, en Nissan Terano, var det Helge Isaksen som var sjåfør på sistnevnte. Det meldes om en problemfri tur der  ekvipasjen var framme på Šuoššjavri etter 3,5 – 4 mils drift.

– Hvor lang tid brukte dere på ekspedisjonen?

– Det tok en halv time fra Gavnja til Nedre Mollisjok og ca. 2,5 timer derfra til Šuoššjavri, forklarer «Røffe».

Geir Fagernes fra Karasjok studerer doningen før start i Gavnja på Iešjavri. Foto: Helge IsaksenHan kommenterer videre at han er vokst opp på vidda og dermed kan analysere både snø- og kjøreforhold til enhver tid.

– Da er det enkelt å lage ting som fungerer på en slik ekspedisjon.

Nøye planlagt

Nils Rolf «Røffe» Johnsen legger til at han ikke gjør slike oppdrag uten å ha analysert alle tenkelige situasjoner, også at isen på Iešjohka kunne være dårlig enkelte steder nå på våren.

– Vi planla godt og var forberedt på det meste. For å være på den sikre siden hadde vi også med oss utstyr for eventuelt å kunne dra bilen opp av en råk om det skulle bli nødvendig.

Nils Rolf Johnsen er ikke redd for røffe utfordringer på vidda. Foto: Privat

 

Debatt