Kenneth Svendsen er positiv til etableringen av Wolt og Foodora i Alta, men venter med å benytte seg av Wolt igjen før de mener kvaliteten er blitt bedre. Her fra da leveringstjenestene var på besøk hos spisestedet tidligere i år. Foto: Julie Fredriksen

UNO Cafe setter Wolt på pause: –⁠ Flere tilfeller hvor folk har fått kald mat

Innkjøringsproblemene fortsetter for Wolt i Alta. Nå har UNO Cafe droppet samarbeidet med leveringstjenesten midlertidig.


Wolt startet opp i Alta for to uker siden – etter flere uker med usikkerhet grunnet at leveringstjenesten ikke hadde fått tak i nok bud. Samtidig kom konkurrenten Foodora tidligere i gang og begynte med levering i Nordlysbyen i midten av september.

Bare to uker etter den sene oppstarten, har UNO Cafe på Amfi Alta valgt å sette tjenesten på pause. Det melder spisestedet selv på Facebook.

Årsaken er at de føler at Wolt ikke har kapasitet til å levere maten deres med den kvaliteten de ønsker.

– Vi har hatt litt for mange tilfeller av at folk har fått kald mat eller at vi har vært nødt til å lage maten på nytt igjen. Det viktigste for oss er at vi leverer et godt tilbud til våre kunder, sier UNO Cafe-eier Kenneth Svendsen til Kronstadposten.

Har fått flere kunder

Da Foodora startet opp hadde de tre spisesteder på menyen, mens Wolt startet med tolv, ifølge Svendsen. Det tror han er en av forklaringene til utfordringene de har opplevd med Wolt.

– Hvis maten blir stående for lenge før budet kommer, så lager vi maten på nytt igjen slik at kundene får fersk mat. Det gjør igjen at vi får mer matsvinn. Det ønsker vi ikke. Vi har også hatt tilfeller hvor ordrene har blitt kansellert av Wolt fordi det ikke er bud tilgjengelig.

Svendsen og UNO har hatt en fin dialog med Wolt den siste tiden. Tanken fra begge parter er å gjenoppta samarbeidet på et senere tidspunkt. Spisestedet fortsetter samarbeidet med konkurrenten Foodora.

– Hvordan har det vært for å få leveringstjenestene til byen?

– Det er litt for tidlig å si, men så langt har det vært positivt. Begge har kjørt kampanjer med gratis levering. Det er først nå fremover at det kommer til å stabilisere seg. Etter en innkjøringsperiode, har det gått bedre med Foodora. Vi ser at vi får flere kunder enn normalt av dette, som vanligvis ikke ville bestilt fra oss.

Foto: Privat– Sånn skal det ikke være

Kommunikasjonssjef i Wolt, Christian Kamhaug, sier at det selvsagt er kjedelig at UNO har satt tjenesten deres på pause.

– UNO er et populært spisested som har solgt godt på Wolt siden oppstarten.

Kamhaug forteller at de har hatt en god oppstart i Alta til tross for innjøringsproblemene som UNO viser til.

– Den siste uken har vi, med unntak av fredag, hatt bra leveringskvalitet med gjennomsnittlig leveringstid på 35 minutter. Det skjer dessverre noen ganger at bud blir veldig forsinket, slik at maten blir kald før den hentes og den må lages på nytt, sier kommunikasjonssjefen og fortsetter:

– Vi dekker selvsagt kostnaden for restauranten, men det et unødvendig matsvinn og selvsagt irriterende for både restaurant og kunder. Sånn skal det ikke være. 

Wolt og UNO har hatt en god dialog den siste tiden, ifølge Kamhaug.

– Vi er glade for at ledelsen i UNO deler vår tro på at dette går seg til. Det har tatt litt mer tid enn vi hadde sett for oss å optimere driften i Alta.

Wolt merker likevel at etterspørselen i Alta er god.

– Vi har stor tro på at Alta blir en suksess for både oss, våre kunder og restauranter i Alta.

 

Debatt