Wolt startet opp i Alta for to uker siden – etter flere uker med usikkerhet grunnet at leveringstjenesten ikke hadde fått tak i nok bud. Samtidig kom konkurrenten Foodora tidligere i gang og begynte med levering i Nordlysbyen i midten av september.
Bare to uker etter den sene oppstarten, har UNO Cafe på Amfi Alta valgt å sette tjenesten på pause. Det melder spisestedet selv på Facebook. Årsaken er at de føler at Wolt ikke har kapasitet til å levere maten deres med den kvaliteten de ønsker. – Vi har hatt litt for mange tilfeller av at folk har fått kald mat eller at vi har vært nødt til å lage maten på nytt igjen. Det viktigste for oss er at vi leverer et godt tilbud til våre kunder, sier UNO Cafe-eier Kenneth Svendsen til Kronstadposten.Har fått flere kunder
Da Foodora startet opp hadde de tre spisesteder på menyen, mens Wolt startet med tolv, ifølge Svendsen. Det tror han er en av forklaringene til utfordringene de har opplevd med Wolt. – Hvis maten blir stående for lenge før budet kommer, så lager vi maten på nytt igjen slik at kundene får fersk mat. Det gjør igjen at vi får mer matsvinn. Det ønsker vi ikke. Vi har også hatt tilfeller hvor ordrene har blitt kansellert av Wolt fordi det ikke er bud tilgjengelig. Svendsen og UNO har hatt en fin dialog med Wolt den siste tiden. Tanken fra begge parter er å gjenoppta samarbeidet på et senere tidspunkt. Spisestedet fortsetter samarbeidet med konkurrenten Foodora.– Hvordan har det vært for å få leveringstjenestene til byen?
– Det er litt for tidlig å si, men så langt har det vært positivt. Begge har kjørt kampanjer med gratis levering. Det er først nå fremover at det kommer til å stabilisere seg. Etter en innkjøringsperiode, har det gått bedre med Foodora. Vi ser at vi får flere kunder enn normalt av dette, som vanligvis ikke ville bestilt fra oss.