– Nå er det vår tur til å bryte stillheten og spre vår kultur med stolthet, het det avslutningsvis i presentasjonen fra ungdomsbedriften Gollegiella.
De var blant de om lag 20 ungdomsbedriftene fra videregående skoler i Vest-Finnmark som presenterte sine forretningsidér under «Gründeridol». Konkurransen ble arrangert av Ungt Entreprenørskap Arktis i samarbeid med Innovasjon Norge Arktis og ble avholdt ved Scandic på Alta Sentrum torsdag ettermiddag.
Bedriften Gollegiella, som er startet av fem jenter ved Samisk videregående skole og reindriftsskole i Kautokeino, selger gensere påtrykket ord og uttrykk som skal opplyse om og bidra til å stoppe samehets.
Slik forklarte de sin forretningsidé:
– Fra starten har vår visjon vært tydelig: å støtte det samiske språket ved å tilby hettegensere med samisk design og tekst. Med det truende tapet av det samiske språket og inspirasjonen fra Fosen-aksjonen, hvor samer opplevde betydelig negativ oppmerksomhet, følte vi en dyp forpliktelse til å handle. Vårt engasjement har utvidet seg til å ikke bare fremme det språklige aspektet, men også til å spre forståelse og kunnskap om den samiske identiteten, kulturen og historien.
Konseptet og deres presentasjon falt i smak blant juruyen, som bestod av seks utvalgte fra næringslivet i Alta. De sendte altså Gollegiella helt til topps i konkurransen.
Juryen bestod av:
- Linda Tangen, Innovasjon Norge Arktis
- Stina Kuivalainen, Alta kraftlag
- Tron Møller Natland, næringssjef Alta kommune
- Andreas Stølen, Laksens Hus
- Tom Erik Nilsen, redaktør Kronstadposten
- Randi Rydland, Cermaq
– Vi fant nettopp ut at navnet betyr «gullspråket», noe vi også likte, sa jurymedlem Linda Tangen fra Innovasjon Norge Arktis, idét hun annonserte vinneren av konkurransen.
Premien er 3.000 kroner i tilskudd til bedriften samt fire timers veiledning fra Innovasjon Norge Arktis, som skal hjelpe dem med å videreutvikle forretningsidéen.
– Dette er bare starten
Vinnerne selv var storfornøyde med utmerkelsen, og mener dette gir drivkraft for å jobbe videre med bedriften.
– Det er godt å få en bekreftelse på at det er en god idé og at det er noe folk vil ha, sier Sara Sofia Josefin Mienna (17).
Og de er sikre på at det er en bedrift de vil fortsette å jobbe med fremover:
– Dette er bare starten! sier Mina Eriksen (17), som forteller at de i løpet av forrige måned solgte rundt 100 gensere.
Les også:
– Hva er neste steg for bedriften?
– Nå fortsetter vi med å bygge nettverk og utvide med nye klær, forteller Inga Máren Näkkäläjärvi (18).
– Vårt hjertes språk
Det var en spent jente-gjeng som gikk på scenen for å presentere ideen deres under arrangementet.
– Vi var veldig nervøse. Men det var en god utfordring og fikk oss ut av komfortsonen. Nå som det er over føles det veldig lettende - som at 10 kilogram er tatt av skuldrene, forteller Mina, og får støtte av venninen:
– Det var veldig lærerikt å snakke foran så mange folk på denne måten, sier Inga Máren.
Og spesielt utfordrende var det fordi de snakket om ting som stod dem nært:
– Navnet på bedriften, Gollegiella, betyr «gullspråket», og det er viktig for oss at vi kan vise oss og være stolte av språket vårt og synliggjøre samisk mer, forteller Inga Máren.
– Det er vårt hjertes språk, legger Mina til.
De forteller at det er et sårt tema for dem å ta opp samehets.
– Vi har tatt mye inspirasjon fra Fosen-aksjonen, og det som skjedde der. Det har vært mye samehets i etterkant av aksjonen, noe vi ønsker å endre, sier Mina.
Videre til fylkesfinale i Tromsø
Arrangementet i Alta var en av fem regionale konkurranser i Troms og Finnmark, hvor totalt 375 elever i 78 ungdomsbedrifter fra hele fylket presenterer sine forretningsideer.
Som vinnere av den regionale konkurransen går Gollegiella UB videre til fylkesfinalen i Gründeridol, som arrangeres i Tromsø på nyåret.
Les også:
Les også: