Du leser nå en meningsartikkel, som kun gir uttrykk for skribentens egne meninger og holdninger. Du kan sende inn kronikker, menings- og debattinnlegg til [email protected].
![Bjørn Sturla Odden. Foto: Håkon Nilsen](https://cdn.kronstadposten.no/bundles/global/uploads/articles/5/BjrnSturlaOdden.14671.jpg)
De som bor på kysten, er ofte dyktige, handlekraftige og løsningsorienterte mennesker som kan bidra til å finne ukonvensjonelle løsninger innenfor de økonomiske rammene som er til rådighet. Det betinger at de blir tatt med på råd! Det er de som har lokal kompetanse om forhold og behov.
De samlede transport og volum behov, må kartlegges, og seilingsfrekvensen må vurderes i nært samarbeid med den befolkningen som er avhengig av transport tjenestene. Man er nødt til å se utfordringene og løsningene i et samlet perspektiv, slik at man finner løsninger som flest mulig kan akseptere! Løsrevne løsninger, drevet gjennom av lokale aksjoner skaper splittelse og manglende helhetsløsninger.
En ferge som kan ta trailere på 24 meter binder opp kapital og mannskap, og er derfor en lite fleksibel og dyr løsning, som vil gi konsekvenser for andre tilbud. Kombibåtene med kran er hurtig, lett manøvrerbar og har tilfredsstillende sikkerhet og komfort.
Transportbehovet omfatter i hovedsak mennesker, dagligvarer, kraftfor, fisk, drivstoff og melk. Transport av melk og drivstoff er det som utløser behovet for stor ferge. Kan transportable tanker som kjøres av og på kombibåtene, eller løftes om bord med båtenes kraner være en løsning?
Bjørn Sturla Odden
Les også: