Irene Ojala, stortingsrepresentant for Pasientfokus, Finnmark. Medlem av helse- og omsorgskomiteen. Foto: Privat

–⁠ Kvotemeldingen og Pasientfokus

– Pasientfokus er uenig i regjerings fordeling av strukturgevinsten og mener at modell 2 er den riktige, fordi modell X egentlig hører til Norges Fiskarlags foreslåtte modell, som vil føre til en ytterligere strukturering, skriver Irene Ojala.


Du leser nå en meningsartikkel, som kun gir uttrykk for skribentens egne meninger og holdninger. Du kan sende inn kronikker, menings- og debattinnlegg til [email protected].

Kvotemeldingen som ble stemt igjennom tirsdag 30. april har ført til stor misnøye i Finnmark. Pasientfokus fikk være med på forhandlingene om kvotemeldingen, men da jeg så at regjeringen valgte høyresiden i stede for å sikre et bredt flertall for kvotemeldingen gjennom avtale med Sv, R, Mdg og Pasientfokus - trakk jeg Pasientfokus ut av forhandlingne. Fiskere har velbegrunnede argumenter for hvordan kysten av Finnmark går vanskelige tider i møte. Dette er ikke noe som har oppstått det siste året – men har utviklet seg over tid. 

  • Ifølge Fiskeridirektoratet var det i 1990, det vil si det samme året som torskefisket nord for 62. breddegrad blir lukket, 27 518 fiskere i Norge. I fjor, 2023, var det 10 803.
  • I 1990 var det 17 390 registrerte fiskefartøy i Norge, og i 2023 var tallet 5 500. En del av denne struktureringen har vært nødvendig for å bedre lønnsomheten i næringen, men nå er det faktisk nok.
Pasientfokus og jeg er valgt inn fra Finnmark. Selv om jeg ikke fikk en eneste stemme i Kiberg – bygda jeg vokste opp i, og 0,3 prosent stemmer fra Vardø kommune så er jeg valgt inn for Finnmark. Det betyr at jeg må jobbe grundig for alle i Finnmark. Både for fødeavdeling og tidsriktige sykehustjenester med fødeavdeling til Alta og Kautokeino og våre distrikter – OG for en kvotemelding som er til beste for kyst- og fjordstrøk i Finnmark og videre sørover.

Det er noen på Stortinget som har sagt til meg at det har vært mange gode år for fiskerne i Finnmark, man har jo hatt krabbekvoter og andre kvoter, og at nå er det finnmarkingenes tur til å ha litt dårligere tider når det gjelder inntekter. Og jeg tenker:

Er det sånn at hvis man har sju gode år med inntekter, så skal vi her på Stortinget være med på å gi folk sju dårlige år? Er det det som er Stortingets jobb? Vår plikt på Stortinget er, slik jeg ser det, å sikre at fiskerne også i dårlige tider velger å bo fast i Finnmark med helårsvirksomhet. På den måten styrkes kystsamfunnene med alt dette innbefatter.

Så er det sånn at de som bor fast i Finnmark, sikrer norsk suverenitetshevdelse i en urolig tid. Derfor må vi ta vare på Finnmark på en annen måte nå enn det har blitt gjort tidligere. Det gjelder folk og fisk på kysten og folk som bor i indre fjordstrøk og på vidda. 

I stortingshøringen i januar var det flere høringsinstanser som uttrykte skuffelse over at pliktsystemet ikke var en del av kvotemeldingen. I mange år var ikke mangel på fisk til landindustrien fra plikttrålerne et problem, siden vi fikk store leveranser fra russiske trålere. På grunn av at torskekvotene er lavere, slik at mange i åpen gruppe, f.eks. i Vardø, var ferdig med kvoten allerede i mars i år, sier det seg selv at noe er galt. Dette får konsekvenser for fiskerne, for landindustrien og for økonomien i kommunen.

Fiskerne er skuffet over at meldingen ikke problematiserer pliktsystemet, og synes faktisk det er uredelig at man er nødt til å vente og komme tilbake til det på et senere tidspunkt.

Hurdalsplattformen er det mange som viser til. Slik jeg ser det har ikke regjeringen levert i tråd med sin egen hurdalsplattform. Kystfiskere og folk i kommunene samt kommunepolitikere er faktisk forbannet. Det betyr at distriktskvoteordning for å kompensere for et pliktsystem som ikke fungerer, er på sin plass for å sikre råstoff til landindustrien. Distriktskvotene må knyttes til konkrete kommuner, og de må være uomsettelige, slik Smith-utvalgets innstilling foreslo, og som den tidligere arbeiderpartistyrte regjeringen, fra 2005 til 2013, ikke fulgt opp.

Pasientfokus er uenig i regjerings fordeling av strukturgevinsten og mener at modell 2 er den riktige, fordi modell X egentlig hører til Norges Fiskarlags foreslåtte modell, som vil føre til en ytterligere strukturering.

Gjennom voteringen vi gjorde på tirsdag, 30. april, stemte Pasientfokus og jeg for samtlige tiltak som vil styrke fiskere og kysten av Finnmark og videre sørover. I tillegg så stemte jeg MOT at kvotemeldingen skulle vedlegges protokoll. Det at en sak «vedlegges protokoll» regnes som en formalitet. Men fordi jeg mener Kvotemeldinga kunne blitt bedre hvis næringskomiteen hadde jobbet grundigere med meldingen - og fordi jeg tidligere hadde stemt for mindretallsforslaget fra Geir Iversen og Per Olaf Lundteigen, SP, om å sende kvotemeldinga tilbake til komiteen, så var det viktig for meg å fremstå konsistent. Det sa jeg også til blant annet SV som snudde og som også stemte MOT at kvotemeldingen skulle vedlegges protokoll.

Irene Ojala, stortingsrepresentant for Pasientfokus, Finnmark. Medlem av helse- og omsorgskomiteen. 

 

Debatt
Kronstadposten oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.