Ole Simonsen. Foto: Håkon Nilsen

–⁠ Jernbane framtidens kommunikasjons­løsning

– Dersom vi skal nå våre målsettinger innen miljø ved å redusere forurensende transport, vil tog utvilsomt være det beste alternativet, skriver Ole Simonsen i dette innlegget.


Du leser nå en meningsartikkel som kun uttrykker forfatterens egne meninger og holdninger. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til [email protected] .

Det nye fylkestinget spør finnmarkingene om hva som må til for å få til en positiv utvikling i fylket. Jeg tror det viktigste svaret er å satse på de naturlige forutsetningene som finnes i form av råvarer, produksjon av ren energi og bærekraftig turisme. Utbygging av disse områdene vil gi attraktive arbeidsplasser til langt flere enn det som bor i fylket i dag. Et miljøvennlig kommunikasjonssystem er kanskje det første som må etableres for å utnytte ressursene fullt ut. Her er jernbane til fylket et tiltak som vil være en sikker vinner for en positiv utvikling.

Allerede for tretti år siden diskuterte politikerne i Alta, ledet av en ung og entusiastisk AP-ordfører, mulighetene for å få jernbane til Alta fra Kolari i Finland. Dette for å frakte gods og mennesker effektivt fra Finnmark til Sør-Norge og sentrale steder i Europa. En tilknytning til det finske og svenske jernbanenettet ville gitt en slik mulighet. Konseptet burde vært enda mer relevant i dag.

Vest-Finnmark produserer i dag sjømat, oppdrett og villfisk for milliarder av kroner. Oppdrett utgjør enorme mengder gods som må fraktes ut av fylket. Når man i tillegg fisker mer torsk i kommunene Hasvik, Loppa og Alta enn i Lofoten, skjønner man at det er behov for effektiv transport. Dette blir enda mer aktuelt i dag, hele tiden det legges store restriksjoner på veitrafikken. Trailertrafikk må kanskje fjernes for å gi et miljømessig bærekraftig godsalternativ.

Det nye forsvarssamarbeidet for de nordiske NATO-landene vil også kreve nye transportløsninger for å legge til rette for felles øvelser og øke beredskapens forsvarsevne. Forsvaret trenger å flytte store mengder materiell både under øvelser og under mulige krisesituasjoner.

Miljøet er kanskje det viktigste argumentet for en slik jernbane. Skal vi nå miljømålene våre ved å redusere forurensende transport, vil tog uten tvil være det beste alternativet.

Bygging av en 360 kilometer lang bane fra Kolari til Alta skal være overkommelig. På det meste av strekningen vil det være svært vanskelig å bygge jernbane. En slik kommunikasjonsløsning vil være fremtidsrettet og tjene hele Finnmark.

Ole Simonsen

 

Debatt
Kronstadposten oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.

Les mer om:

Ole Simonsen