Skisse: Statens vegvesen

Grønt lys for detaljreguleringen til Transfarelv bru

Statens vegvesen planlegger å bygge ny bru over Transfarelva og i siste kommunestyremøtet i Alta vedtok politikerne detaljreguleringen.


Tirsdag denne uka sluttbehandlet kommunestyrerepresentantene detaljreguleringen for Transfarelv bru. 

Dagens bru over Transfarelva på E6 har dårlig bæreevne, liten bredde, dårlig kurvatur og svært dårlig rekkverk. Bruas konstruksjon og tilstand gjør det ikke mulig å utbedre rekkverket til en sikker standard uten at det medfører uforholdsmessig høye kostnader.

I saksfremlegget til kommunestyret skriver administrasjon at Statens vegvesen har konkludert med at den eneste forsvarlige løsningen er å erstatte dagens bru med en ny, og de igangsatte derfor våren 2022 arbeidet med å lage en ny reguleringsplan for området.

– Vegvesenet la selv forslag til ny reguleringsplan ut til
offentlig ettersyn i perioden mai - juni 23 og fremmer nå planforslaget til politisk sluttbehandling. 

Administrasjonens innstilling:

Med hjemmel i PBL § 12-12 samt Forskrift om konsekvensutredninger § 10 vedtas detaljregulering med tilhørende konsekvensutredning for Transfarelv bru, bestående av plankart og bestemmelser datert 24.01.24. Kommunestyret oppfordrer Statens vegvesen i perioden fremover til å jobbe for følgende:

  • At hele prosjektet bygges ut i et trinn som et samlet byggetrinn, dvs. ikke splittes opp.
  • At man sørger for at eventuelle overskuddsmasser fra prosjektet deponeres på godkjent massedeponi evt. anvendes til samfunnsnyttige formål i samråd med Alta kommune.
– Mulige krav om erstatning etter plan- og bygningslovens §§ 15-2 og 15-3 må være satt fram skriftlig senest 3 år etter denne kunngjøringen. Kommunens vedtak kan påklages iht. plan- og bygningslovens § 1-9 til Fylkesmannen i Finnmark innen 3 uker fra kunngjøring. Klager framsettes skriftlig til Alta kommune ved avdeling for samfunnsutvikling, skriver kommunen på sin nettside.

Dette skal gjøres:

  •  I henhold til dagens standard må kurvatur på E6 rettes ut og legges i ny trasé og dermed omreguleres dagens E6 til gang-/sykkelveg på vestsiden av Transfarelva.
  • Ny bru planlegges med gang- og sykkelveg som videreføres helt frem til Skogly Camping om lag 500 meter øst for brua.  
  • Planen regulerer også for en ny kollektivholdeplass ved krysset mellom E6 og kommunal veg Latharimoen, samt hvileplass med møblering langs ny gang-/sykkelveg.  
  • For å oppnå trafikale løsninger som ivaretar dagens krav til trafikksikkerhet er krysset mellom E6 og kommunal veg Seterdalen trukket litt vekk fra brua, og dette innebærer en ny bergskjæring langs den kommunale vegen.
  • En del av E6 (ny trasé) er rettet ut og også lagt i bergskjæring, på vestsiden av Transfarelva. Deler av elveløpet og kantsonen skal erosjonssikres og gammel bru, interimsbru og brufylling skal fjernes.  
Illustrasjon av regulert kollektivholdeplass ved kryss mot kommunal veg Latharimoen, sett mot nord. Skisse: Statens vegvesen

Illustrasjon som viser ny bru, bergskjæring samt ny avkjørsel mot kommunal veg Seterdalen. Skisse: Statens vegvesen

 

Debatt