Den gamle og den midlertidige brua over Transfarelva. Innfelt, Arbeiderpartipolitiker Ole Steinar Østlyngen.
Ole Steinar Østlyngen om veiprosjekter i vår region:

–⁠ Ny praksis gjør at E6 gjennom Alta med ny bru over Altaelva kan realiseres!

Ettersom behovet til bedre veier øker i takt med trafikken har Kronstadposten utfordret Ap-politiker Ole Steinar Østlyngen på hva vi kan forvente av veiprosjekter de nærmeste årene, noe som nok har interesse for både de som trafikkerer veiene, og for maskinentreprenørene som ønsker seg jobb.


For folk i Alta og Kautokeino er nok forventningen om oppstart av veistrekningen gjennom Kløfta og Eiby størst. Det samme gjelder for politikerne, og Ole Steinar Østlyngen er intet unntak. Men samtidig er han også realistisk.

Tunell i Kløfta

Østlyngen forklarer at Kløfta-prosjektet var klar til oppstart i 2019/20, etter at detaljreguleringen var vedtatt i planutvalget i Alta kommune i oktober 2018. Men prosjektet ble ikke finansiert og ble flyttet lengere ut i Nasjonal transportplan (NTP) av den daværende regjering- en, og oppstart utsatt.

– I NTP’en som ble lagt fram for Stortinget i 2021 (for perioden 2022-33) ble det innført en ny praksis kalt «porteføljestyring», som gjelder for større prosjekter der Statens vegvesen styrer prioriteringene i NTP. Kløfta er et av prosjekt- ene dette gjelder for, og er prioritert som nr. seks av veiprosjekter i Norge i Statens vegvesens porteføljeprioritering pr. mai i år, forklarer Ole Steinar.

Men Østlyngen er også klar på at det er vanskelig å spå den økonomiske situasjonen i verden slik det er nå, men han har et håp at Kløfta realiseres i 2024/25.

– Politisk er det mulig å påvirke rekkefølgen i NTP’en, slik at Kløfta blir flyttet framover i køen, men det er ikke enkelt. Da fordi det også er politikere fra andre deler av landet som førsøker seg på den samme øvelsen.

Strekningen Kløfta-Eiby 

Som våre lesere vet har det har vært et sterkt politisk press over år for å få utbedret strekningen gjennom Kløfta og Eiby, gjerne sett i sammenheng med utbyggingen av førstnevnte.

– Vi har blitt hørt og Statens vegvesen har startet planlegging av strekningen. Om og når det blir oppstart tør jeg ikke si noe sikkert om, men vi har ikke vært så nær en løsning i mine år i politikken som nå, klargjør Ole Steinar.

Ny praksis

Avlastningsvei og ny E6 gjennom Alta ble strøket ut av NTP’en da kommunestyret sa nei til medfinansiering i 2016. Som kjent er muligheten for å komme inn i NTP’en på nytt svært liten uten å si ja til bompenger, noe Ole Steinar Østlyngen ikke tror Alta er klar for ennå. Men det finnes muligheter, selv om han ikke ønsker å sette dette inn i et tidsperspektiv.

– Vegvesenet har endret praksis og utfører nå punktutbedringer og ikke bare hele parseller, som var praksis tidligere. Det betyr at Altas politikere må jobbe for å få Statens vegvesen med på å utbedre flaskehalser som f.eks. rundkjøring i Bossekop og Bukta, og ny bru over Altaelva. Fornying av bruer på E6 i regionen er også et fokusområde fra vegvesenets side, uten at dette er spesifisert, forklarer Ole Steinar.

E6 Alta-Olderfjord

Strekningen Alta-Olderfjord ligger i NTP’en som en helhet med mulig oppstart etter 2034, der enkeltprosjekter ligger inne under andre poster.

– Hva med Transfarelv bru?
– Prosjektet med Transfarelv bru går som planlagt, der oppstart er satt til våren 2024. På strekningen mot Sennalandet vil det også bli gjort tiltak under posten skredsikring. Da i Stokkedalen og strekningen Sarves-Leirbotnvann. Disse prosjektene er planlagt ferdig før 2027, men også her er det avhengig av bevilgninger.

Ole Steinar trekker også fram et prosjekt hos Statens vegvesen, som heter «Forutsigbart fremkommelige fjelloverganger», der det vil bli testet ut bruk av ny teknologi, eventuelt kombinert med mindre vegtiltak. Dette kan gi færre/kortere stengninger og bedre informasjon til trafikantene, der E6 over Sennalandet er en av tre prioriterte høyfjellsoverganger i Nord-Norge hvor dette ønskes å bli testet ut.

På Sennalandet er det første tiltaket, med bruk av såkalte smarte brøytestikker allerede igangsatt. Så vil det komme flere tiltak fortløpende, bl.a. flere friteksttavler med informasjon til trafikantene.

Skaidi – Hammerfest

I NTP’en ligger det to strekninger inne mellom Skaidi og Hammerfest i perioden fram til 2033. Det er Mollstrand-Grøtnes og Akkarfjord-Jansvann.

Ifølge opplysninger Ole Steinar Østlyngen har fra Statens vegvesen er strekningen Mollstrand-Grøtnes et klart prosjekt som det kan bli oppstart på allerede til neste år.

– Når neste parsell på strekningen Skaidi- Hammerfest starter opp er mer usikkert, avslutter Ole Steinar Østlyngen.

Debatt