Frithjof (75) «slayer» på TikTok: –⁠ Jeg skjønner jo ikke helt det språket

Han har vært vaktmester på kjøpesenteret i mange år, men bidrar også til markedsføringen av det - med sitt sjarmerende vesen.


(iFinnmark) «Æ elske dæ Frithjof», «En hel vibe» og «SLAY» er blant kommentarene som er kommet inn på videoen som er avspilt nesten 80.000 ganger på TikTok.

Frithjof Olsen (75) har stilt opp i både julegenser, hjertedress og gullflosshatt for sin arbeidsgiver på Amfi Alta.

Se 75-åringens siste «stunt» litt lenger ned i artikkelen!

Snekra seg inn i Amfi

Da Amfi Alta var under bygging for femten år siden, var Frithjof selv engasjert i eget snekkerfirma. Sånn bidro han til selve oppstarten, og sånn ble han også tilbudt å være med i fortsettelsen, nå på driftssida.

– Og der har jeg trivdes veldig godt. Det er en veldig fin arbeidsplass. Det var greit å komme å jobbe innendørs når man ble litt eldre, forteller han selv.

Nå er han ikke lenger fast ansatt, men jobber likevel en hel del som vikar. I stillingsbeskrivelsen heter det driftsmedarbeider, men:

– Det er nu en vaktmester, forteller Frithjof.

Det spiller høy musikk i bakgrunnen når han tar telefonen lørdag morgen.

– Er du oppe og danser? spør vi.
– Nei, ikke så tidlig om mårran! Nå er det Nitimen på radio, forklarer øksfjordingen som nå er bosatt i Alta.

– Har du TikTok selv?
– Nei, jeg har faktisk ikke det, erkjenner han.

«No cap, slay queen»

Det er særlig den nyeste videoen han medvirker i som har tatt av, på TikTok-kontoen @amfi.alta. Den har i skrivende stund over 79.800 avspillinger, 5.200 liker-klikk, 114 kommentarer og er delt over 3.800 (!) ganger. I videoen kan vi se Frithjof på Amfi-senteret som slenger rundt seg med uttrykk fra ungdommens fargerike språk.

@amfi.alta Hei GEN-Z 🫶🏼 Vi Millenials, Boomers og Generasjon Y ønske å forstå dokker bedre. Så say less- Frithjof har tadd ansvar for å få dokker til å føle dokker enda mer velkommen på senteret ❤️

♬ original sound - AMFI Alta
Frithjof forteller at han har sju barnebarn, hvorav to også har jobba litt på senteret innimellom. Og gjennom sine mange år der, har han fått se ungdomskulturen i utvikling.

– Jeg kommer tett innpå ungdommen og kulturen deres. Det er jo der ungdommene samles.

– Da har du fått med deg at språket har forandret seg også gjennom de årene?
– Veldig, ler Frithjof.

– Jeg skjønner jo ikke helt det språket. Men man å bare prøve å snakke med ungdommen, og høre på hva de har å si.

Han forteller at han har hatt mange møter med ungdommene gjennom årene, på både godt og vondt, men mest på godt.

– Jeg vil si det er veldig fin ungdom vi har her.

AKTIV: Frithjof er en aktiv mann, her er han også foran kamera, men uten kostyme. Foto: PrivatBlir gjenkjent

Selv om han ikke er på appen og kan følge med trafikken, så får han stadig meldinger fra venner og kjente om hvordan det går. Han anslår dermed selv at videoen er spilt av opp mot 70.000 ganger. Vi avslører at det snart er på tur å bikke 80.000 avspillinger.

– Oi, oi, oi. Huff og huff.

– Blir du pinlig berørt av det?
– Jeg ble jo det til å begynne med, det må jeg bare si. Man synes jo ikke sjøl at det er noe, men en eller annen nerve har man kanskje truffet.

– Det er tydelig at du sjarmerer, når vi leser kommentarfeltene.
– Ja, jeg har jo sett noen av de kommentarene og sånn. Så det er noe der som kanskje jeg ikke skjønner, men det er jo artig at man skal få oppleve sånt på sine eldre dager, humrer Frithjof.

Han kan fortelle om mange hyggelige tilbakemeldinger fra både kjente og ukjente. Det har også hendt at han har blitt stoppet av folk som kjenner ham igjen.

– Det er særlig yngre, veldig unge folk, som stopper og vil prate og gi meg «high five». Det er selvfølgelig artig.

SITT RETTE ELEMENT: Her er Frithjof i sitt egentlige rette element. Han trives aller best i skisporet. Foto: Privat

– Gjør bare jobben min

Idéen om å putte Frithjof på TikTok, kom ikke fra ham selv, men fra senterledelsen og markedssekretæren på Amfi Ata.

– Det var først veldig motvillig at jeg gikk med på det, innrømmer han.

– Men hvis det sprer glede, så er det jo bare positivt.

Han kan også i et forretningsøyemed se at det har noe for seg å være synlig i de kanalene ungdommene ferdes i.

– Det skaper jo litt aktivitet, og lager litt liv.

De første videoene med Frithjof var i anledning en julekalender kjøpesenteret holdt gående. Siden har det vært videoer i anledning både valentinsdag og morsdag. Også disse videoene er populære, og sett av tusenvis.

«Hva er det du nå har funnet på?» kan han få spørsmål om fra barn og barnebarn.

– Da må man bare parere og si: Jeg er jo på jobb, jeg gjør bare jobben min! Men, det ser nå ut som at de har likt det litt, de og.

Og om videre videoposting, avslører Frithjof at vi har mer i vente.

– De truer i alle fall med det, så vi får se, avslutter den sjarmerende vaktmesteren.

 

Debatt