Illustrasjonsfoto. Foto: Therese K. Munkvold

–⁠ Effektkjøring og laksen

– I forbindelse med den kraftige tilbakegangen av laks i en rekke elver, bør en derfor se etter om årsaken til dette kan være og/eller også kan være, nettopp en sterkt økende effektkjøring, skriver Jarl Hellesvik.


Du leser nå en meningsartikkel, som kun gir uttrykk for skribentens egne meninger og holdninger. Du kan sende inn kronikker, menings- og debattinnlegg til [email protected].

X
Da kampen om utbygging av Alta-elva sto på, var et av kravene fra motstanderne av den planlagte byggingen av Sautsokraftverket i Altaelva, at en måtte ha regler som innebar at vannføringen ikke jaget opp og ned, slik at særlig lakseyngelen i elva ble drept. Dette om det ble bygget et kraftverk i Sautso. Det kravet ble innfridd.

I forbindelse med den omfattende utbyggingen av vindturbinalegg og solcelleannlegg for produksjon av el, har behovet for effektkjøring, pga. behovet for balansekraft i el-nettet, økt kraftig.

Dette innebærer at når det ikke blåser så økes produksjonen av el i vannkraftanleggene og vannføringen stiger som en følge av dette kraftig og raskt i elvene nedenfor kraftverkene, og når det blåser mye, så reduseres produksjonen av el., og vannføringen i elvene faller raskt og kraftig.

Etter hvert som en bygger flere vindturbinanlegg og solcelleanlegg, vil dette bare øke på. At dette innebærer at større mengder lakseyngel blir drept pga. dette bør en ikke tvile på. Spørsmålet er: Hvor mye?

I forbindelse med den kraftige tilbakegangen av laks i en rekke elver, bør en derfor se etter om årsaken til dette kan være og/eller også kan være, nettopp en sterkt økende effektkjøring.

Det bør ikke by på store, metodiske problemer å finne ut av dette.

 

 

 

Debatt
Kronstadposten oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.