For å motvirke polarisering i Finnmark, har redaktør i iFinnmark Arne Reginiussen 8. november på trykk et forsøk på karakterdrap på Sametingspresident Silje Karine Muotka. Reginiussen ønsker å tegne opp Sametingspresidenten som en uforsonlig hardliner og en beinhard aktivist, som i motsetning til tidligere sametingspresidenter, går for konfrontasjon og ikke samling. Fortellingen om den rabiate sametingspresidenten, passer kanskje godt for Arne Reginiussens, problemet er at den er historisk feil. Ole Henrik Magga, som av Reginiussen trekkes frem som en samlende president, i motsetning til Muotka, var heller ikke fremmed for konfrontasjon. Når gruveselskapet Rio Tinto i 1994 startet leiting etter mineraler i Ráitevárri i Karasjok, møtte Magga selv opp på leitestedet og leste opp et brev hvor han krevde at all aktivitet opphørte, da det samiske folk ikke hadde gitt sin tillatelse til aktivitet gjennom Sametinget. Aldri har en sametingspresident opptrådt som aktivist på samme nivå som Muotka Poenget mitt er verken å diskreditere aktivisme eller Ole Henrik Magga, men å vise frem denne dobbeltstandarden som Muotka ofte utsettes for. Driver hun politisk arbeid, er det å undergrave lokaldemokratiet. Til og med å sende brev til investorer, brev lik det som Magga leste opp i Karasjok i 1994, blir et udemokratisk overtramp, som om norske politikere og myndigheter aldri har møter eller skriver brev for å påvirke politisk. Reginiussen er også forferdet over at Sametinget, Sametingsbiblioteket og Alta bibliotek 14. oktober et seminar for å markere at det er 170 år siden henrettelsen av Mons Somby og Aslak Hætta i etterkant av Kautokeinoopprøret. I følge Reginiussen er det vanskelig å se for seg at samlende sametingspresidenter som Ole Henrik Magga eller Egil Olli ville arrangert et seminar for å «minnes drapsdømte mordere». Som om ikke Magga gjorde akkurat det i 1997, da hodeskallene til Somby og Hætta etter påtrykk fra deres etterkommere ble tilbakeført fra Universitetet i København og gravlagt sammen med kroppene deres i Kåfjord i Alta. I en nettsak på Sametingets nettsider forklarer Muotka bakgrunnen for seminaret: «Det som skjedde med Mons Somby og Aslak Hætta er en del av vår historie, og 170 år etter hendelsene er det fortsatt mange sår og fortellinger om det som skjedde». Volden under Kautokeinoopprøret, og henrettelsen av Somby og Hætta er en dyp kløft i samisk historie, og helt opp til vår tid har det vært et traume og en kilde til skam for etterkommerne til de involverte. Enkelte har til tider har opplevd å bli sett ned på og måtte stå til ansvar for de voldelige handlingene deres forfedre utførte på kirkestedet i Kautokeino i 1852. Hvis Reginiussen hadde vært til stede på markeringa i Alta ville han kanskje fått med seg at bakgrunnen for arrangementet var kunnskap om og forsoning med historien, ikke hyllest av drapsmenn. Men det er jo ofte lettere å rope høyt, enn å høre på hva andre folk faktisk mener.
Samfunnsengasjert, Guovdageaidnu