I diskusjonen om plassering av nytt lokalsykehus i Finnmark, har vi laget noen kalkyler ut fra forskjellige scenarier som også kan være opplysende for de som ikke er lokalkjente. Spesielt når det gjelder avstander, og vi begynner der. 1: Avstanden fra Kautokeino til Hammerfest sykehus er 271,9 km, og blir da en distanse på totalt 543,8 km t/r. Dette tilsvarer avstanden Oslo-Orkanger (Trøndelag). 2: Avstanden fra Alta - Hammerfest sykehus er 137,2 km, begge veier blir det 274,4 km. Det tilsvarer avstanden Oslo-Kvam i Gudbrandsdalen. Foto/kart: Google Maps

–⁠ Bedrifts- og samfunns­økonomiske konse­kvenser med nå­værende plassering av lokal­sykehuset for Vest-Finnmark

– Disse kostnadene kommer ikke fram i de beregninger Finnmarkssykehuset gjør. De fokuserer kun på egne kostnader, og hvor det kan spares ut fra et bedriftsøkonomisk perspektiv. De samfunnsøkonomiske konsekvensene/kostnadene ses det ikke på. Da ville ikke valgte løsninger vært til fordel for Finnmarkssykehuset sitt valg av plassering for lokalsykehus for Vest-Finnmark, skriver Jan Birger Johnsen, som har utført noen kostnadsberegninger på liggekostnader pr. døgn og hva som utbetales av kost- og kjøregodtgjørelser etter Pasientreisers retningslinjer.


Du leser nå en meningsartikkel, som kun gir uttrykk for skribentens egne meninger og holdninger. Du kan sende inn kronikker, menings- og debattinnlegg til [email protected].


På grunn av de mange diskusjonene om kostnader for pasienter som skal besøke lokalsykehuset i Hammerfest har jeg, Jan Birger Johnsen, utført noen beregninger på hva dette utgjør av kostnader for samfunnet. Beregningene er gjort ut fra kjente tall fra UNN har for liggekostnader pr. døgn og hva som utbetales av kost- og kjøregodtgjørelser etter Pasientreisers retningslinjer. 

Vi tar utgangspunkt i at 60% av pasientene på Hammerfest sykehus kommer fra fastlandet, utenfor Hammerfest kommune. Da tenker vi på kommunene Alta, Kautokeino, Lakselv og Karasjok. Pasienter fra Honningsvåg, Havøysund og bygdene ute ved kysten ligger under de øvrige 40%. Det vil si at med en kapasitet på 90 pasienter i døgnet, kommer 54 fra Alta, Kautokeino, Lakselv og Karasjok, mens 36 kommer fra resten av kommunene i Vest-Finnmark. Dette betyr igjen at av 90 pasienter, kommer 54 til lokalsykehuset med ambulansebil, ambulansefly, båt, drosje eller egen transport. Hvor mange av disse kunne vært dagpasient dersom akuttfunksjonen var i Alta? Dette ville det vært interessant å få svar på.


Pasienten vil ha full lønn fra arbeidsgiver, og vil få dekket reisen Alta-Hammerfest t/r med (822÷342) = kr 480,- (kr. 822,- dekkes av Pasientreiser ÷ egen- andel kr. 342,-). Lønn pr. dag er kostnader arbeidsgiver har med en ansatt 7,5 timer pr. dag (fem dager i uka). De totale kostnader for arbeidsgiver og pasients egenandel er kr 3833,-. Her tilkommer ikke kostgodtgjørelse, da reisen er kortere enn tolv timer. Dette er i utgangspunktet kostnader som ville blitt vesentlig lavere dersom dagkirurgien kunne vært utført i Alta.

Dersom en tar utgangspunkt i at pasienten trenger ledsager, og de benytter egen bil, blir regnestykket som i tabell under.


Pasient og ledsager vil ha full lønn, og dette dekkes av arbeidsgiver. Kostnad for transport t/r Alta-Hammerfest gir en egenandel på kr. 342,- som pasienten betaler. Ingen kostgodtgjørelse fordi reisen er kortere enn tolv timer.

Ved dagkirurgi i Alta, kan ledsager følge pasienten til klinikken, returnere til sitt arbeid, og hente pasienten når vedkommende er ferdig behandlet.

Det er en kjensgjerning at vi trenger beredskap i regi av det offentlige for å ivareta akuttberedskapen, og spørsmålet er da: Ville samfunnet kunnet redusere beredskapen ved å redusere antall ambulansebiler og personell ved de største basene, dersom lokalt sykehus hadde vært plassert der det bor flest mennesker? Dette ville det vært interessant å få svar på fra de som har ansvaret for prehospitale tjenester. Pasienten har sykemelding, betalt av arbeidsgiver de første 16 arbeidsdagene. Ledsager tar fri fra sitt arbeid, og får i praksis, ingen lønn denne dagen. Beregnet gjennomsnittslønn pr år for en ansatt er kr. 630.000,-. For en arbeidsdag er det kr. 2625,-. Vi forutsetter at ledsager har de samme lønnsbetingelser.

Tabellene viser hva det koster arbeidsgiver å miste fem arbeidsdager for pasienten, to arbeidsdager for ledsager, og betale sju arbeidsdager for to vikarer. Kostnad- ene for transport er totalt kr 2470,-.

Av dette beløpet betaler pasient og ledsager kr 1026,-. Det resterende betaler pasientreiser. Egenandeler for behandling varierer. Beløpet på kr. 1047,- omfatter behandling ved kommunal legevakt, røntgen og tolking av bildene.

Ifølge beregninger fra UNN er kostnader kr. 18.175,- pr. døgn å ha en pasient liggende på sykehuset i påvente av retur til kommunal omsorg. Beregnet kostnad for samfunnet for fem døgn på sykehus blir da kr. 90.875,-. Kostnaden pr. år blir da ved fullt belegg sju dager i uken: Kr. 6.633.875,-. Det er kun kr. 855.010,- mer enn det de pårørende bruker til mat og drikke ved besøk på sykehuset. Her begynner et tydelig misforhold å synes.


Arbeidsgiver har mistet arbeidsinnsats og kostnader påløper for å leie inn eventuelle vikarer for pasient og ledsager. Dette er beregnet til kr. 48.878,-. Dette viser at det mest lønnsomme ville vært røntgen og ortopedisk kompetanse i Alta. Dette ville gjøre det mye raskere for pasienter i Kautokeino og Alta å få behandling i løpet av én dag. Med en slik løsning ville store beløp vært spart for samfunnet.

Bedriftsøkonomi

Bedriftsøkonomi er, folkelig sagt, det en bedrift har av inntekter og utgifter. Inntektene skapes ved at ansatte i bedriften utfører et arbeid mot lønn, og bedriften selger varene til markedet. Ved sykdom/skade skjer det endringer, som i de fleste tilfeller reduserer inntektene, mens utgiftene for en stor del blir de samme. Dersom bedriften må ansette/omplassere en person for å erstatte den syke/skadde personen vil som regel inntektene gå ned.

Jan Birger Johnsen. Foto: PrivatSamfunnsøkonomi 

Samfunnsøkonomi er, folkelig sagt, det samfunnet har av verdiøkning/nedgang ved det landets innbyggere skaper ved sitt arbeid. I motsetning til bedriftsøkonomi påvirker samfunnsøkonomien alle deler av samfunnet. Arbeidsledighet påvirker samfunnsøkonomien, selv om den ikke trenger å påvirke bedriftsøkonomien. Ved samfunnsøkonomiske beregninger må det tas hensyn til bedrifter, innbyggere, utdanning, arbeidsledighet, helsesituasjonen, klima, m.m. Dette er omfattende og komplisert.

I dag hører vi at Kløfta-E45 skal legges i tunnel. Denne veien ble i sin tid startet som «nødsarbeid». Det vil si at det var bedre at den arbeidsledige fikk arbeid å gå til, og at det var finansiert av staten, i stedet for å få arbeidsledighetstrygd uten arbeidsplikt. Noe av denne tankegangen diskuteres også i disse tider. Dette er en del av samfunnsøkonomien.

Forskjellen mellom bedriftsskonomi og samfunnsøkonomi 

Som det går fram av navnene, gjelder bedriftsøkonomi selve bedriften og ikke så mye samfunn- et ellers, selv om det ene griper inn i det andre. Et eksempel for å vise forskjellen er der en bedrift går konkurs. Mange mennesker mister sitt arbeid, bedriften legges ned og varene de produseres, kommer ikke inn i markedet.

Samfunnsøkonomisk konsekvens er at mange personer blir arbeidsledige, og må henvende seg til NAV, de må motta arbeidsledighetstrygd, bedriftens skatter og avgifter kommer ikke til stat/kommune, og det samme gjelder de ansatte. Kjøpekraften går ned, og flere firmaer får ikke solgt varene sine, da de oppsagte får dårligere råd. Slik griper bedrifts- og samfunnsøkonomi inn i hverandre og skiller hverandre.

Pårørende

De pårørende snakkes det lite om når vi påpeker plassering av lokalsykehus for et område. For Vest-Finnmark medfører lokalsykehus i Hammerfest at det er stor trafikk av pårørende mellom de forskjellige kommunene og Hammerfest. Dersom hver pasient har besøk av tre pårørende i løpet av en liggetid på sju dager, får vi følgende kostnadsbilde totalt: Antall pårørende: (60% av 90 senger = 54 senger/pasienter. Hver pasient får tre besøk pr. uke. (54 pasienter x 3) = 162 besøkende pr. uke. Antall kilometer i snitt: 409 t/r. Kostnad pr. km: kr 4,90. Parkering: kr 25,- pr. døgn.

Det gir total kostnad på: 162 personer x 409 km t/r x 4,90 = kr. 324.664,- pluss parkering, som i dag er kr 25,- pr. døgn (162 x 25 kr) = kr. 4050. Dette er pr. uke.

Pr. år blir dette: kr 324.664,- x 52 uker = kr. 1.688.254,- pluss kr. 25,- pr. døgn til parkering, totalt kr. 1.688.254,- + (kr 4050 x 52) = kr. 210.600,-. Total transportkostnad for pårørende et kalenderår er: kr. 1.898.854,-.

Dette er en direkte kostnad for den enkelte pårørende på kr. 2004,- + 25,- = kr 2029,- pr. tur.

Vi kommer heller ikke unna at de pårørende trenger mat for en lang reise. Den varer som regel over tolv timer. Kostgodtgjørelsen i staten er kr. 686,- pr. dag. Dette utgjør da kr. 111.132,- pr. uke for tre pårørende, pr. år (52 uker) vil det utgjøre kr. 5.778.865,-. Dette er kostnader, som inngår i reiseutgiftene.

Disse kostnadene kommer ikke fram i de beregninger Finnmarkssykehuset gjør. De fokuserer kun på egne kostnader, og hvor det kan spares ut fra et bedriftsøkonomisk perspektiv. De samfunnsøkonomiske konsekvensene/kostnadene ses det ikke på. Da ville ikke valgte løsninger vært til fordel for Finnmarkssykehuset sitt valg av plassering for lokalsykehus for Vest-Finnmark.

Avslutning 

De ansatte ved kommunal legevakt i Alta, og ved Hammerfest sykehus gjør en kjempeinnsats for å bøte på det som kan se ut som delvis systemsvikt. Dette kan sannsynligvis tilbakeføres til kravene fra Helse Nord. Økonomien ved Finnmarkssykehuset er under press. Det er allment kjent, og da må hensynet til pasienter og pårørende vike. Økonomien tar all fokus.

Vi ser daglig utfordringer ved prehospitale tjenester, transport i regi av Finnmarkssykehuset og stillinger, som lyses ut, for deretter å bli kansellert. Situasjonen virker å være til tider ute av kontroll. Turnover er høyt og intern kommunikasjon mangelfull. Alt dette kan tilbakeføres til en ledelse, som ser ut til å handle i panikk. Til tross for stadige beklagelser og presiseringer fra kommunikasjonsavdelingen ved Finnmarkssykehuset, tror vi ikke den vanlige mann i gata følger seg trygg slik det er nå.

Jan Birger Johnsen,
Alta

 

Debatt
Kronstadposten oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.