Det bekrefter markedssjef i Jafs, Frank Olsen, til Kronstadposten.
– Svaret er selvfølgelig ja. Alta er såpass stor at det er en by vi ønsker å etablere oss i, men vi er avhengig av å ha en god driver, sier Olsen.
Fastfood med lokal tilpasning
Helt siden 2001 har Jafs vært en landsdekkende fastfood-kjede, hvor spesialiteten er hamburgere.– Men vi har i tillegg lokale spesialiteter. Jafs i Stange har for eksempel grillet kylling som spesialitet, men en annen har fish and chips. Alle våre restauranter har en basismeny som de fleste fastfood-restauranter har, med mulighet til lokal tilpasning for å gjøre den enda mer interessant for kundene, forklarer Olsen. 8. desember 2022 åpnet Jafs sin nordligste restaurant i Kirkenes. Markedssjefen forklarer at det har vært en stor suksess så langt, og han er sikker på at det ville vært tilfelle i Alta også.
– Det har gått veldig bra og de er veldig fornøyde. Alta er en storby i nord, så for vår del er det interessant. Men vår største utfordringer er å få tak i gode drivere, og det gjelder for flere.
Sørger for gode hjelpemidler
Alle drivere i Jafs-systemet driver på egen regning, men kjeden sørger for gode betingelser, vilkår og stiller med verktøyene driverne trenger for å lykkes.– Vi har verktøyet, og vi er med og hjelper til fra start til slutt. Vi har oppfølging, kampanjer, aktiviteter og alt som skal til, men vi trenger en god driver som har et lokale. – Et egnet lokale er vel ganske viktig?
– Vi kan strengt tatt etablere oss hvor som helst, men vi prøver å veilede på best mulig måte. Hvis det er en beliggenhet vi ikke har tro på så vil vi kanskje oppfordre til å finne et annet lokale, svarer han. Avslutningsvis tar han også med at de har gode ordninger å komme med til en potensiell driver, og at det er muligheter for å tjene gode penger hvis man gjør en god jobb.
– Det er en årlig avgift til oss på 8000 kroner, uansett omsetning. Resten går til driveren. For vår del så er vi avhengig av at butikkene tjener gode penger på grunn av våre leveranser, så derfor har vi gjort det som dette. Det vil jeg si er en vinn-vinn situasjon. Men igjen så er det aller viktigste en god driver, for ellers virker ikke verktøyene våre, avslutter markedssjef Frank Olsen.