Erica mat & vinbar taper penger på gjester som ikke dukker opp selv om de har bestilt bord. I tillegg står både kokker og servitører uten arbeid fordi gjestene avbestiller for sent. Her er restuaranten representert ved Knut Endre Tvedt, Igor Tryshnovskyi, Liss Johansen, Mariusz Kurzawski og Sunniva Tunheim Foto: Therese K. Munkvold

Erica mat & vinbar oppfordrer gjestene: –⁠ Vennligst gi beskjed i god tid hvis du har booket bord, men ikke kan komme

Antall restaurantgjester som ikke dukker opp når de har bestilt bord eller som avlyser i siste øyeblikk, øker og kan påføre restauranter store tap. For noen kan det bety at de må stenge dørene, mens for andre betyr det tapt omsetning og masse ekstra arbeid.


Restaurantsjef Liss Johansen på Erica mat og vinbar håper at kundene blir flinkere til å avbestille, slik at andre gjester kan få bordet i god tid. Foto: Therese K. Munkvold

Erica mat & vinbar på Amfi Alta er blant restaurantene som taper penger på gjester som ikke dukker opp selv om de har bestilt bord. I tillegg står både kokker og servitører uten arbeid fordi gjestene avbestiller for sent. 

– Forrige helg hadde vi ti avbestillinger bare to timer for gjestene skulle komme, den største reservasjonen var på 18 personer, to reservasjoner med grupper på ti personer og noen mindre reservasjoner. Dette var i vår beste tid og bare halve restauranten ble fylt. På grunn av alle forhåndsbestillingene hadde vi et team på 13 personer på jobb. I tillegg hadde vi sju grupper på venteliste som vi dessverre ikke kunne tilby plassene til. Vi ser en utvikling det siste halvåret at gjestene avbestiller for sent eller lar være å gi beskjed i det hele tatt. Vi ønsker å nå ut ut til lokalbefolkningen i byen, forteller restaurantsjef Liss Johansen.

Lange ventelister

Hun påpeker at hun absolutt ikke tror at gjestene ønsker å skape utfordringer med vilje, men at de trolig rett og slett ikke tenker over konsekvensen ved å avbestille for sent.

– Vi har ofte lange ventelister på bord her hos oss og da spesielt i høytidene. Nå som vi går inn i julebordsesongen er det ekstra viktig for oss å påse at de kundene som faktisk møter opp, også får anledning til å spise her. Jeg tror ikke at noen av de som bestiller bord og ikke møter, gjør det for å være vanskelig, men det hjelper faktisk veldig mye for oss om man ringer så fort man vet at man ikke har anledning likevel, sier Johansen og legger til:

– Noen booker bord både fredag og lørdag for å sikre seg, og så glemmer de å avbestille det ene bordet. La oss si at i en gruppe på 20 så dukker det kanskje opp to, det er tapte inntekter for oss og trasig for de alle som fortsatt blir stående på ventelisten.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Erica mat & vinbar har et tillitsbasert bookingsystem på nett og om noen av gjestene avbestiller for eksempel 50 minutter før de skulle komme, er det ikke alltid at de travle servitørene inne i restauranten får dette med seg. Foto: Therese K. Munkvold

Jevnt over flinke

Restaurantsjefen forteller at de aller fleste er veldig flinke til å møte opp til avtalt tid, men at det dessverre er noen som glemmer av eller ikke orker å si fra når de ikke kan komme likevel. 

– De som kommer utenbys fra er alltid veldig flinke til å gi beskjed. Dermed får vi også muligheten til å ringe opp noen av de som står på venteliste. Vi må understreke at vi er svært takknemlige for alle kundene våre, både nye og gamle, og ønsker alle en kjempefin førjulstid, avslutter hun.

 

Debatt

Les mer om:

Erica mat & vinbar