Erica mat & vinbar på Amfi Alta er blant restaurantene som taper penger på gjester som ikke dukker opp selv om de har bestilt bord. I tillegg står både kokker og servitører uten arbeid fordi gjestene avbestiller for sent. – Forrige helg hadde vi ti avbestillinger bare to timer for gjestene skulle komme, den største reservasjonen var på 18 personer, to reservasjoner med grupper på ti personer og noen mindre reservasjoner. Dette var i vår beste tid og bare halve restauranten ble fylt. På grunn av alle forhåndsbestillingene hadde vi et team på 13 personer på jobb. I tillegg hadde vi sju grupper på venteliste som vi dessverre ikke kunne tilby plassene til. Vi ser en utvikling det siste halvåret at gjestene avbestiller for sent eller lar være å gi beskjed i det hele tatt. Vi ønsker å nå ut ut til lokalbefolkningen i byen, forteller restaurantsjef Liss Johansen.
Erica mat & vinbar taper penger på gjester som ikke dukker opp selv om de har bestilt bord. I tillegg står både kokker og servitører uten arbeid fordi gjestene avbestiller for sent. Her er restuaranten representert ved Knut Endre Tvedt, Igor Tryshnovskyi, Liss Johansen, Mariusz Kurzawski og Sunniva Tunheim Foto: Therese K. Munkvold
Erica mat & vinbar oppfordrer gjestene: –⁠ Vennligst gi beskjed i god tid hvis du har booket bord, men ikke kan komme
Antall restaurantgjester som ikke dukker opp når de har bestilt bord eller som avlyser i siste øyeblikk, øker og kan påføre restauranter store tap. For noen kan det bety at de må stenge dørene, mens for andre betyr det tapt omsetning og masse ekstra arbeid.