På snø-scooterens dag kryr det av folk i Ski-doo Senterets nye lokaler på Kronstad. Mens noen ser nærmere på årets nye snøscootere fra Ski-doo og Lynx er andre travelt opptatt med å prøve klær og annet utstyr.
En god del av de besøkende har samlet seg i lokalenes underetasje for å betrakte de eldre snøscooterne som veteranklubben har utstilt her for anledningen - deriblant Ole-Martin Thomassen og nevøen Jonas på 6 år, som har tatt plass på en gammel Lynx. – Jeg har selv en mini-scooter, sier Jonas, mens han betrakter den eldre doningen. – Det artigste er å gi full gass! sier han.– Veldig godt å ha åpnet
Snø-scooterens dag sammenfaller med første åpningsdag for Ski-doo Senterets nye lokaler. Og Helene Kristensen er storfornøyd med at de endelig har åpnet dørene: – Det er veldig godt å ha åpnet! Det har vært noen travle dager i det siste, så vi ser frem til å komme på jobb på mandag og endelig ha en litt mer normal tilværelse, sier Kristensen, som mener det gode oppmøtet på åpningsdagen lover godt for sesongen: – Om vi kan holde dette trykket opp frem til jul, så er vi berget! sier hun. Artikkelen fortsetter under bildet.– Nasjonaldag for snø-scooter-folket
Også hos Alta Motorsenter på Aronnes markeres snøscooterens dag, med utstillinger og tilbud. Representanter fra Polaris er på plass, og forteller at dette er en viktig dag for industrien og for entusiastene.– Nei, det er mest for å få tiden til å gå, sier far Steffen, og flirer. Artikkelen fortsetter under bildet. – Jeg har solgt min egen scooter – det er jo kostbart. Men Martin har sin egen mini-scooter, en Polaris på 120 kubikk som han allerede har kjørt i to sesonger, sier Steffen. – Hva er det artigste med å kjøre snøscooter? spør vi Martin.
– Å steile! svarer 5-åringen kontant, til overraskelse og latter fra far.
Håper ny firetakter skal konvertere reindrivere
Da Kronstadposten var innom Alta Motorsenter på formiddagen er det en noe roligere stemning vi møter enn på det nyåpnede Ski-doo Senteret. – Det gir oss et lite pust i bakken. Det var mange her på morgenen, og det kommer nok flere etter hvert. Det er mange som tar seg en runde og går innom de ulike forhandlerne i dag, sier selger Hans Norbye. Norbye får med seg kollega Mads Høyer for å vise oss det han mener er deres store nyhet, en firetakter fra Polaris, lansert i fjor. – Det er den første firetakteren Polaris har kommet med, så det er stort. Det er av interesse særlig for reindrivere, som kjører mye og langt. Men de er naturligvis vant med scooterne som de har hatt i lang tid, og det tar nok en stund før flere bytter over fra andre merker, sier Norbye. Artikkelen fortsetter under bildet.Har kjørt snøscooter i over 50 år
En av de som lar seg interessere av den nye firetakteren fra Polaris er altaværingen Felix Iversen, som kan fortelle at faren hans drev med salg av svenske Ockelbo snøscootere. Iversen mener at dagens scootere er noe helt annet enn da han begynte å kjøre, på 1960-tallet. – Da hadde snøscooterne ti hestekrefter, mens de i dag gjerne har 100-200 hester. Og kjørekomforten er noe helt annet i dag, sier Iversen, som selv kom tidlig i gang med kjøringen: – Jeg begynte på 60-tallet, og har kjørt snø-scooter i noen-og-femti år. Så selv om andre nok har kjørt lengre enn meg målt i antall kilometer, så har jeg kjørt lenger enn de fleste om man teller årene, sier Iversen. – Og etter over 50 års erfaring, hva mener du er det viktigste med en snøscooter?– Påliteligheten. Man må kunne stole på den, fastslår Iversen.