Slik ser den ferske skissen ut for Amfis utvidelse i Alta sentrum, sett fra Bjørn Wirkolas vei. Det planlegges næringslokaler i 1. etasje og leiligheter i 2.-4. etasje. Illustrasjon: Embark Arkitekter

Slik ønsker Amfi å utvide kjøpesenteret i Alta: – 1700-1800 kvadratmeter med handelsareal

Et utbygging av kjøpesenteret Amfi Alta kan snart bli virkelighet på Scania-tomta i Alta sentrum. – Vi håper å kunne presentere prosjektet til vår ledelse før jul, sier prosjektsjefen i Olav Thon Gruppen.


Etter årevis med planlegging, prosjektering og utfordrende reguleringer har Olav Thon Gruppen nå siktet seg nå inn på en utvidelse av Amfi på den såkalte Scania-tomta i Alta Sentrum.

– Dette er et langt mindre prosjekt enn det vi tidligere har planlagt, og nå er vi kun på vår egen tomt, sier prosjektsjef Geir Garte i Olav Thon Gruppen til Kronstadposten.

Den nye planen omfatter 1700-1800 kvadratmeter med handelsareal i 1. etasje, tilrettelagt for 2-3 virksomheter, og øvrige tre etasjer med leiligheter.

– Vi ønsker parkering og boder for boliger i underetasjen, kombinert med et parkeringshus som vi har cirka 70 prosent eierskap i. Det kan være en god løsning, sier Garte.

Prosjektsjefen påpeker imidlertid at de fremdeles er i planleggingsfasen og at det er utfordringer knyttet til økonomien i prosjektet.

– Vi sliter med å få god nok økonomi i prosjektet, men jobber nå med å finregne på det, og vi håper at vi tidlig i vinter kan ha noe å ta til ledelsen i Olav Thon Gruppen. Forhåpentligvis kan vi presentere prosjektet for dem før jul, forteller han videre. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

Her vil Amfi utvide senteret i eget, frittstående bygg. Skisse: Olav Thon Gruppen/Alta kommune

– Scania-tomta skulle ha vært brukt

Planleggingen av utvidelse av Amfi har pågått i over sju år, men utbyggerne har møtt utfordringer og hindre i blant annet reguleringsplaner og krav fra Alta kommune.

– Vi har prøvd to-tre ganger og brukt store ressurser på å tegne bygg som vi tror er mulig å gjennomføre, men kommunen la til slutt frem en reguleringsplan som ikke var gjennomførbar for oss. Da gikk lufta litt ut av ballongen, sier prosjektsjef Garte.

I motsetning til de tidligere planene, som var større i omfang, involverte kommunens eiendom og en overbygd gang mellom det nåværende senteret og nybygget, planlegges nå all utbyggingen på deres egen tomt, kalt Scania-tomta, eller A9 i kommunens planer. Det gir nytt håp om igangsettelse.

– Nå opererer vi på egen tomt og med en reguleringsplan som er vedtatt, noe som gjør ting lettere, sier Garte, som tror de nåværende planene også kan falle kommunen i smak.

– Scania-tomta skulle ha vært brukt. Både for å forsterke kjøpesenter-delen og for å etablere boliger for utleie og salg, noe vi oppfatter at kommunen ønsker. Sentrumsnære boliger er alltid positivt, fastslår han.

Artikkelen fortsetter under bildet. 

Her på Scania-tomta planlegger Amfi å bygge et frittstående bygg tilhørende kjøpesenteret. Foto: Therese K. Munkvold

Utfordrende økonomisk regnestykke

Selv om flere av utfordringene for utbygging nå er løst er det fremdeles et spørsmål om de klarer å finne en modell som gjør det til en rasjonell investering. Foruten begrensing på antall etasjer påpeker Garte at kommunen har stilt andre krav som gjør det vanskelig å få det økonomiske regnestykket til å gå opp.

– Når vi i tillegg opplever at vi ikke får planlegge leilighetene så effektivt som mulig gir det store utfordringer. Vi må forminske leilighetene, noe som gir mindre inntekter.

Kommunen har blant annet avslått utbyggerens ønske om verandaer som stikker 1,5 meter ut fra fasaden, og satt et maksimum på 0,5 meter, slik det er ellers i sentrum.

– Vi ser at man i en del byer og tettsteder ønsker en struktur på bygg uten utstikkere og lignende, men i Oslo henger vi på verandaer overalt, uten føringer. Det betyr større leiligheter og høyere salgsverdi. På dette prosjektet i Alta kan vi få en halv meter utstikk, som betyr at vi må legge verandaen innenfor bygget. Det er noe av det som gjør det utfordrende å få til en økonomisk god beslutning i prosjektet, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Eiendomssjef i Olav Thon Gruppen, Frode Wilhelmsen.

Langtekkelig prosess

Med flere pågående prosjekter rundt om i landet, mener Garte at de mange kravene fra Alta kommune har gjort at utbyggerne har prioritert prosjekter andre steder.

– Olav Thon Gruppen har brukt mange millioner i Alta, og vi er veldig fornøyde med Amfi kjøpesenteret, men vi føler ingen drahjelp, for å si det slik, når det kommer til administrasjonen og det som er gjort med reguleringsplaner, begrensninger på høyder og begrensninger på utstikk på verandaer, sier han og legger til:

– Det er mye som skal på plass før man får et slikt prosjekt igjennom, og stanger man hodet i veggen mange nok ganger, så er det lett å prioritere andre prosjekter. 

– Gode signaler på næringsdelen av bygget

Selv om det gjenstår å presentere og få prosjektet godkjent av ledelsen i Olav Thon Gruppen antyder Garte at de ser et lys i enden av tunellen av planleggingsfasen, og at de er i samtaler med både kommunen og mulige leietakere i 1. etasjen.

– Vi har fått gode signaler når det gjelder næringsdelen av bygget, altså det som blir en forlengelse av kjøpesenteret. Det er viktig å få inn så mange gode leietakere som mulig, sier Garte.

Prosjektsjefen vil ikke si noe om hvilke bedrifter eller butikker som kan være aktuelle for de planlagte lokalene, men sier at de store investeringene som kreves for å flytte inn i et slikt nybygg ofte gjør at det er større, etablerte virksomheter som er mest interesserte.

– Det er tungt for en enkelt leietaker å reise så mye kapital, så selv om det varierer veldig i kjøpesentrene vi har er det en stor overvekt av kjeder som etablerer seg, uten at vi har en klar politikk på det, avslutter prosjektsjefen.

Frode kan avsløre at de er i i samtaler med Burger King. Mer om det kan du lese her.

Illustrasjon: Embark Arkitekter

 

Debatt