Traséutvalget har første utkast til neste års løyper klare, men foreløpig vil ikke daglig leder Kjetil Johansen røpe hvor syklistene skal legge ut på ferden.
– Traséutvalget har gjort en god og grundig jobb og har nå første utkast klart. Vårt eminente traséutvalg består i år av Jon-Vidar Bull, som er leder i utvalget, Alf-Åge Bjørklund, Geir Elde, Linda Isaksen, Jørund Greibrokk, Agnar Thomassen, Bjørn Agnar Thomassen og så er jeg også med, og gleder meg til å avsløre planene våre. – Det jeg kan si er at OF150 vil bli nokså lik som den var i år. Startloopen vil bli slik den har vært i årene før og så vil traséen for 15-16 åringene, som er på 50 km, videreføres, forteller Johansen til Kronstadposten. – Grovskissene til traséene kommer i desember, mer enn det vil vi ikke røpe pr. nå. Det eneste jeg kan avsløre er at det kommer til å bli endringer. Vi viderefører alle distansene og rittene som vi hadde i år og har sprengt alle påmeldingsrekorder med tanke på årstiden vi er inne i. Vi har så langt i år en rekordpåmelding med en økning på 35%, målt opp mot antall påmeldte på samme tid i 2018. – Det er vi utrolig glade for, men er selvfølgelig også avhengig av at påmeldingstendensen fortsetter å stige. Pandemien har ført til at vi har mistet rundt 100 påmeldinger og det merkes godt på budsjettet.Unikt eksponeringspotensiale
Johansen sier at det under årets ritt ble lagt ned enorm innsats av både ansatte og frivillige, for å bygge opp Offroad Finnmarks omdømme igjen etter pandemiens innrykk. Han skryter uhemmet av innsatsen til alle og enhver, men ønsker likevel å spesielt trekke frem arbeidet som årets medieteam la ned under de ni dagene rittet pågikk. – Medieteamet la ned 1000 arbeidstimer i år og leverte over 60 livesendinger på Facebook. I tillegg ble vår egen dokumentar om rittene sluppet 24. juni. Innsatsen deres kan ikke måles i penger og har vært helt uvurderlig med tanke på omdømmebygging. Deres innsats har blant annet ført til at vi fikk publisert godt over 100 nyhetsartikler, i tillegg til alt det vi ikke vet noe om. Det la også grunnlaget for en østerisk dokumentar om Offroad Finnmark, som skal sendes i Østerrike i slutten av måneden, med et eksponeringspotensiale på over 1,2 millioner seere. – Den polske syklistjournalist, Zbigniew Mossoczy, har skrevet en artikkel som kommer ut i det polske sykkelmagasinet «Bikeboard» i over 25.000 eksemplarer og Aftenposten publiserte søndag en hel side med et intervju med Christel Elvemo Heitmann. Hvis ikke medieteamet hadde lagt ned den jobben som de gjorde i år hadde ingenting av dette andre skjedd. Johansen forteller at det ble sett over 4000 timer på livesendingene til medieteamet. Det har vært godt over én million i engasjement rundt de samme sendingene og arrangøren har truffet over 80.000 mennesker via sin Facebook-side. I tillegg har videoene, som ble vist frem på bankettene, hatt et engasjement på over 35.000 og de har blitt delt over 135 ganger.Forskyver arrangementet i 2023
Johansen kan røpe at rittene neste sommer er forskjøvet med én uke sammenlignet med årets arrangement. Det for å gjøre tilgangen på eventuelle frivillige enklere. – I 2023 vil Offroad Finnmark starte med ryttermøte for de som skal sykle 150 og ungdomsrittet fredag 28. juli. Og så vil vi avslutte arrangementet med OF20 folkerittet og bankett lørdag 5. august. Det er flere årsaker til at det er forskjøvet en uke, men hovedargumentet er på grunn av tilgangen på frivillige. Det er mange som er bortreist på ferie i juli og ved å flytte Offroad Finnmark én uke håper vi at tilgangen på dugnadsfolk skal bli større.Avhengig av samarbeid med næringslivet
For at et arrangement på Offroad Finnmarks størrelse skal la seg gjennomføre er Johansen klar på at de er avhengig av at frivillige stiller opp i alle ledd, og ikke minst at samarbeidet med næringslivet fungerer. Både i form av samarbeidsavtaler, men også det å få hjelp til å skape folkefest i Alta Sentrum og på de områdene hvor rittet beveger seg og har sjekkpunkter. – Vi har helt klart tilgang på færre frivillige tidligere i juli. Veien å gå er nok å samarbeide med andre frivillige organisasjoner for å løse deler av det praktiske rundt organiseringen av rittene. I år var blant annet Alta IF og andre lag/foreninger en stor bidragsyter, og det var gull verdt for oss. For å kunne øke kvaliteten på alle deler av arrangementet er vi avhengig av at mennesker, som har tilegnet seg slik kompetanse, kommer igjen. Klarer vi det vil vi også kunne utvikle oss. – I løpet av 2022 skal jeg blant annet ha et viktig møte med FeFo. Offroad Finnmark sykler på 90 prosent av deres grunn og samarbeidspotensialet er en ubenyttet mulighet. Vi har et felles budskap i forhold til kultur, historie, næring og bærekraft, og vår aktivitet retter oppmerksomhet mot alt det som FeFo driver med. Jeg tenker at vi har en gullsjanse til å utnytte mulighetsrommet til å forsterke hverandres budskap, avslutter han og legger til:– Jeg håper at alle som vurderer å melde seg på bare hopper i det og gjør det. Det er noe med at når påmeldingen er gjort, så må også treningen starte. I tillegg, hvis det er noen som brenner inne med en god idé eller allerede nå kjenner på at de ønsker å bidra, må de gjerne ta kontakt med meg.