– Vi driver med svært lite anleggsarbeid i hverdagen vår. Jeg er leder for utviklingsavdelingen, og Lasse her leder markedsavdelingen. Vi skal fortelle om hvordan vi har prøvd å gjøre den kjedelige delen med HMS, timeregistrering, avvik og sjekklister til noe kult. Vi ønsker å skille oss ut slik at de guttene og jentene som sitter i gravemaskinen kjenner seg igjen og huker tak i navnet SmartDok og merkevaren vår, sa Johnsen før Sørnes overtok.
– Ja, sånn begynte det. Vi har ikke et utrolig sexy produkt i utgangspunktet, som Mikal sier, så vi tenkte: «Hvordan kan appen, om ikke annet SmartDok, fremstå som kul?» Vi måtte skille oss ut, og da gjorde vi noe sprøtt. Sprøtt, ja, men det skulle vise seg å være genialt. Lasse fikk en idé som skulle bringe HMS-systemene deres ut av mørket og inn i rampelyset – bokstavelig talt. – Jeg ringte Mikal og sa: «Nå må du komme ned i brakka i Skaialuft. Vi skal lage en video, og du skal spille en karakter som heter Ove. En HMS-ansvarlig. Vi skal vise dette på en litt annerledes måte.» Og det var begynnelsen på en serie videoer som skulle ta internett med storm.«Eureka-øyeblikket» og vendepunktet
Den første videoen ble laget i en brakke i Skaialuft, der Mikal inntok rollen som Ove, en strengt tatt litt overdrevet HMS-ansvarlig. Videoen ble lagt ut på YouTube, Facebook og LinkedIn – men det var først da Lasse flyttet til Tromsø at den virkelige vendingen kom. Lasse begynte å jobbe for et søsterselskap til SmartDok, Mystore, i Tromsø, og her fikk han et tips som skulle endre alt. – En kollega satt ved siden av meg og hadde sett den første videoen vår. Han spurte: «Har du tenkt på å prøve dette på TikTok?» Jeg lo og sa at TikTok bare var for 14-åringer som danset. Men på kvelden ble jeg likevel nysgjerrig, lastet ned appen, og... ja, det første jeg fikk opp var 50-åringer med svære pupper. Ingenting galt med det altså, sa han med latter fra publikum.Men så skjedde det noe. Etter å ha sveipet vekk dansere og annet tilfeldig innhold, begynte TikTok å vise Lasse noe helt annet. Gravemaskinførere og anleggsarbeidere dukket opp i feeden hans – akkurat de menneskene SmartDok var laget for. – Eureka-øyeblikket. Jeg skjønte plutselig at det er her brukerne våre er. TikTok er stappfull av de folkene som faktisk bruker appen vår!