Det er Dagens Næringsliv som står for kåringen av såkalte «gaseller» – bedrifter som er i hurtig vekst og blant annet har doblet omsetningen de siste fire årene. Helt siden 2012 har Alta-selskapet SmartDok, som utvikler programvare til bruk i bygg- og anleggsbransjen, oppfylt kravene og havnet på den prestisjefylte listen hvert år, noe som har gitt dem elleve gaselle-utmerkelser, i elleve år på rad. Det er flest i landet
– både i antall og i flest år på rad. Sammen med Ruta Entreprenør, som ble kåret til gaselle hvert år fra 2011 til 2021, topper SmartDok to av tre «Hall of Fame»-lister for gaselle-bedrifter i Norge.
– Jeg var ikke klar over at vi var på Hall of Fame-listen. Det var en hyggelig overraskelse! Én ting er å være det i Finnmark, men dette er for hele landet. Vi er absolutt stolte over å være i toppen, sier en fornøyd Bjørn Tore Hagberg, som startet
selskapet i 2005.
Fortsatt i vekst – men ikke lenger gaselle
SmartDok-gründeren skulle gjerne sett at de fikk utmerkelsen også i år.– Jeg er egentlig mest skuffet over at det er første år på tolv år at vi ikke er gaselle. Når vi har vært det hvert år så lenge så ønsket vi å bli det igjen, forteller Hagberg. Selskapet har imidlertid vokst seg såpass stor at det kan være slutt på gaselle-utmerkelsene. Et av kravene er nemlig at man har doblet omsetningen over de siste fire årene.
– Desto større omsetning man har, jo vanskeligere blir det å komme inn på listen. Når man har ti millioner i omsetning kan det gå, men når man har 100 millioner i omsetning blir det noe annet, sier Hagberg, som forteller at selskapet ligger an til en
omsetning på 150 millioner kroner i 2023.
– Vi vokser fortsatt og har en ambisjon om å fortsette veksten, men 25-30 prosent i året blir vanskelig. Vi sikter på 15-20 prosent vekst i år, forteller Hagberg. Artikkelen fortsetter under bildet.
– Hvordan spiser man en elefant?
Når han ser tilbake på selskapets historie, har Hagberg flere forklaringer på hvordan de klarte å bli gasellebedrift i elleve år på rad. Han nevner en kompetent finansavdeling med god kontroll på økonomien, god markedsføring og målrettet arbeid med å opprette og vedlikeholde gode kundeforhold. – Det er mange små faktorer som i sum gjør at man når målene. Det er ikke bare én ting som har gjort det for oss, men mye hardt arbeid og et godt fundament som ble lagt for mange år siden, sier Hagberg, og gir oss en metafor for SmartDoks vekst:– Hvordan spiser man en elefant? Ved å kutte den opp i små deler, sier han og utdyper: – Vi har hatt jevn vekst over flere år, og tatt steg for steg. Vi har hatt en bevisst plan om å vokse år for år, sier Hagberg. Veien til å bli den elefanten de i dag er, gikk imidlertid noe annerledes enn det Hagberg så for seg da han startet selskapet i 2005.
– I starten syntes jeg det gikk fryktelig sakte. Jeg trodde at vi kom til å vokse fortere. Og jeg trodde ikke at det skulle gå så fort etter hvert, men det har gått bedre jo større vi har blitt, forteller gründeren.
– Man kan ikke gjøre det for pengene
Til andre gründere og bedrifter i startfasen har Hagberg følgende råd for å oppnå suksess:– Du må ha lidenskap for det du holder på med. Det er vanvittig mye arbeid og du
klarer det ikke uten lidenskap. Du kan ikke gjøre det for pengenes skyld, for det går mange år før du begynner å tjene penger. Du må like det du holder på med, fastslår
Hagberg.
– Det var aldri min ambisjon å bli rik. Jeg ville utvikle programvare, og det
fantes ikke muligheter for å gjøre det i Alta på den tiden. Man kunne ikke
gjøre det fra hvor som helst, slik som i dag, forteller han. Derfor startet han sin egen bedrift, og det første produktet var SmartDok. De forsøkte en stund med andre produkter i tillegg, men i 2015 valgte de å legge de andre prosjektene til side for å fokusere på sitt kjerneprodukt. Hagberg mener det valget
også har vært en nøkkel til selskapets suksess.
– Du kan ikke bli verdensmester i alpint, fotball og langrenn samtidig. Du må velge hvor du skal bli god. SmartDok konkurrerer i et verdensmarked, med mange dyktige konkurrenter. Da må man spesialisere seg, mener gründeren Bjørn Tore Hagberg.