Thomas A. Mølmann sitter på fylkestinget for Nordkalottfolket og leder Motorferdselsutvalget i Finnmark. Her er han på scootertur sammen med familie. Foto: Privat

Reagerer på forslaget til ny motorferdsels­lov: –⁠ Blir det sånn så får vi lang venteliste hos Vadsø fengsel

Thomas A. Mølmann fra Nordkalottfolket leder arbeidet med motorferdselsloven i Finnmark. Han stusser på flere punkter i forslaget til den nye loven, og ser helst at kommunene får bestemme mer selv.

Handling


I mai ble forslaget til ny motorferdselslov sendt ut på høring. Forslaget har fått kritikk fra flere i Finnmark, senest fra Stig Ronny Nilsen i Finnmark Frp.

Motorferdselsutvalget i Finnmark har sett på og drøftet forslaget, men har ennå ikke sendt inn sitt høringsforslag.

Thomas A. Mølmann fra Nordkalottfolket leder utvalget. Han reagerer på flere punkter i den nye motorferdselsloven som er ute på høring.

– Bakgrunnen for den nye loven var at man ønsket en mer liberal holdning til motorferdsel. Det var hvert fall inntrykket fra Nord-Norge. Forslaget som er ute nå fører til en mer restriktiv lov, sier Mølmann til Kronstadposten.

Vil ha lokal selvbestemmelse

For Mølmann er det viktig at den nye loven fører til mer lokal forankring og selvbestemmelse i kommunene.

– I stedet for at det skal være en forbudslov, så bør det være mulig for hver enkelt kommune å tillate motorferdsel etter lokale behov.

Fylkestingsrepresentanten fra Nordkalottfolket reagerer også på at det foreslås å innføre rastesoner ved scooterløyper.

– Da blir scooterløypa som et slags E6, og dette må reguleres inn hos kommunene. Det vil koste kommunene unødvendig med ressurser og penger. I tillegg er vi uenige i at det bør være ulovlig med elsykkel på fjellet.

Vil øke straffenivået for å kjøre utfor løypa

Ifølge Mølmann foreslår Motorferdselsutvalget å øke straffenivået for å lage spor utenfor de oppsatte scooterløypene.

I den nye loven kan folk bli straffet med fengselsstraff for å kjøre utenfor løypa. I dag er det kun bøter som brukes som straffemiddel.

– Blir det sånn så får vi en lang venteliste hos Vadsø fengsel, slår Mølmann fast, som viser til et eget eksempel på hvorfor han mener det er en dårlig idé:

– Når jeg kjører fra scooterløypa til hytta, så er det 400 meter utenfor løypa. Det betyr at jeg i verste fall kan risikere fengsel for det hvis dette går gjennom.

Han mener forslaget tyder på at utvalget som er satt ned for å utforme den nye motorferdselsloven ikke har god nok kunnskap om forholdene i Nord-Norge.

– Som politikere i Finnmark så frykter vi for næringslivet og bosetning hvis denne loven går gjennom. Det er mange som kommer til å tape inntekter på dette hvis reglene for scooterkjøring i utmark blir strengere.

 

 

Vår konklusjon

Debatt