Toril Bakken Kåven som er parlamentarisk leder for Nordkalottfolket på Sametinget. Pressefoto.

Fikk avslag fra regjeringen om å forskyve høringsfristen: –⁠ Folket er ikke viktig

Nordkalottfolket sametingsgruppe har sendt brev til Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, der de ber om å få forskyve den generelle høringsfristen på NOU 2024:10 Ny motorferdsellov. 28. juni fikk de svar.


I brevet som er sendt fra Nordkalottfolkets sametingsgruppe adresserer sametingsgruppen to temaer. Det ene er at motorferdsellovutvalget i sin innstilling har frarøvet alle samer utenfor reindriftsnæringen det folkerettslige vernet samer har for kunne opprettholde egen naturbrukskultur og kulturarv. Det andre er forespørsel om å forskyve høringsfristen på Ny motorferdsellov.

– I Nord-Norge har mulighetene for å komme seg ut på fjellet og i marka mye å si både for bolysten og for opprettholdelse av samisk og kvensk naturbrukskultur. Og når vi i tillegg vet at sommeren i nord både er kort og intensiv, der de fleste bruker sommeren ute i naturen og ikke bak et tastatur, mente vi at departementet burde forskyve høringsfristen til 15.november, sier Toril Bakken Kåven som er parlamentarisk leder for Nordkalottfolket på Sametinget i en pressemelding. 

Fikk avslag

28.juni svarte Bjelland Eriksen med å avslå forskyvelse av høringsfristen ved å vise til at alle folkevalgte organer får utsettelse til 20.oktober.

– Klima- og miljødepartementet ser ikke behov for å forskyve den generelle høringsfristen, og kjører høringen i løpet av sommermånedene og med det trolige resultatet at få frivillige lag og foreninger har ressurser nok til å sende inn høringssvar innen tidsfristen. Man kan mistenke dette til å være en skinnhøring der man faktisk ikke ønsker høringsinnspill fra folket, sier Kåven.

Hun legger til: – Demokratisk høring betyr også at man tar folket på alvor og legger til rette for at de som blir berørt i hverdagen gis rom til å kunne behandle denne loven på en god måte. Det synes ikke som Bjelland Eriksen mener det er nødvendig, avslutter Kåven.

Hun er bekymret for at det nye forslaget til ny motorferdsellov har tydelig innstramminger, og gjør livet i nord enda mer begrenset. 

– Med den vrangviljen ministeren viser, gjør man det bevisst vanskelig for alle berørte å sette seg inn i komplisert regelverk og levere høringsinnspill. Det er kjent taktikk fra offentligheten, for å unngå protester. Vi oppfordrer alle små og store foreninger, bygdelag, til å levere høring på ny motorferdsellov innen 15. september. Forslag til ny motorferdselloven har tydelige innstramminger, og gjør livet i nord og i distriktene enda mer begrenset.

 

Debatt