Eirik Lampe og Andreas Haddal har best kjennskap til de bedriftene i Alta som markedsfører seg på de ulike idrettslag sine drakter. – All ære til de bedriftene. Barn og unge er vandrende reklameplakater, men bedriftene i Alta må se sørover og lære av hvordan bedriftene sørpå markedsfører seg. Foto: Therese K. Munkvold

–⁠ Ledige boligtomter vil være svært avgjørende for om vi flytter hjem

Eirik Lampe og Andreas Haddal er begge studenter ved henholdsvis Norges Handelshøgskole og NTNU. Under Næringslivsdagen denne uka forsøkte de å sette ord på hva som skal til for at utflyttede studenter skal ønske seg hjem igjen til Alta.


På bestilling fra Kjetil Kristensen i Alta Næringsforening stilte studentene Eirik Lampe og Andreas Haddal sporty opp på scenen i Alta kultursal. Budskapet var kort og greit, hva skal til for at de skal velge å flytte hjem igjen til Alta. 

– Vi gjennomførte en uformell undersøkelse i vår egen omgangskrets og fikk 60 prosent i svaroppslutning. De fleste vi har fått svar fra sier at arbeid er det viktigste for dem, hvis de skal flytte hjem igjen til Alta. Likevel er det ekstremt mange som også trekker frem dette med boligtomter, forteller studentene til Kronstadposten.

– Der vi opplever konkurransen om nyutdannet arbeidskraft aller mest er i markedsføringen. Daglig blir vi utsatt for markedsføring fra bedrifter sørpå. Derfor er vår oppfordring til næringslivet i Alta at dere må skape en møteplass hvor vi kan bli kjent med dere og der dere kan bli kjent med oss. Vi har fortsatt ett år igjen på studiene, men vi har allerede begynt på ansettelsesprosessene for fremtidig jobb, forteller de. 

Roste næringslivet i Alta

Som studenter går de daglig forbi bedrifter som har ulike stands i gangene på skolene og de blir også stadig vekk invitert på bedriftspresentasjoner og middager.

– Studenter er på mange måte en enkel gruppe å kjøpe, dersom du vil spre informasjon. Inviterer du på en middag med et par enheter, så kommer vi. Vi har med andre ord ekstremt god kjennskap til arbeidstakere sørpå. Vi har faktisk mer kunnskap om mulighetene våre sørpå etter fire år som studenter der, enn det vi har om arbeidsmulighetene våre i Alta, forklarer de til KP.

Lampe og Haddal roser næringslivet i Alta for initiativet til konseptet «Hjem til jul». 

– Det er et fantastisk initiativ. I tillegg er det gode muligheter for å gjennomføre undersøkelser for å finne svar på hva unge fra Alta egentlig studerer, hvor de studerer og hva de holder på med. Her er det lurt å tenke langsiktig, fastslo de fra scenen. 

Et annet tiltak studentene foreslo til næringslivet som et ledd i rekruttering var at de samlet seg, bedriftene i Alta, og rett og slett tok turen ned til studiestedene for å møte studentene der de er.

– For å ta et konkret eksempel er det i dag en organisasjon som driver med rekruttering til flere steder langs kysten i Norge, som i dag har en kampanje gående hvor de arbeider for å tiltrekke seg ungdom til Kirkenes. Det er i tillegg enda Alta-ungdom som arbeider med å markedsføre Kirkenes til studentene i Trondheim. 

Sommerjobb – et mulig rekrutteringstiltak

De trakk også frem det å tilby studentene sommerjobb i løpet av studieløpet som et mulig rekrutteringstiltak. Altaværingene kom heller ikke unna å nevne boligmarkedet i byen.

– Sammenlignet med Steinkjer, Harstad og Rana som er kommuner på samme størrelse som Alta, ligger kvadratmeterprisen langt over i Alta. Vi ligger faktisk også over Kristiansand, som har større og flere muligheter å tilby. Det er en kjensgjerning at mange altaværinger drømmer om å bygge sitt eget hus, også vi som har flyttet ut av Alta.

– Vi følger med og per i dag er det ingen ledige kommunale boligtomter. Det kan bidra til at studenter ønsker å flytte hjem. Har man en boligtomt tilgjengelig er man nødt til å ta standpunkt og en vurdering, skal vi flytte hjem og etablere oss eller ikke. Men er det ikke en mulighet blir heller ikke Alta et reelt alternativ. Ledige boligtomter vil være svært avgjørende for om vi flytter hjem, sier studentene avslutningsvis.

 

Debatt