Foto: Statens vegvesen

Vogntog avregistrert etter kontroll på Kvenvikmoen

De siste dagene har Statens vegvesen gjennomført flere kontroller ved Kvenvikmoen kontrollstasjon, i Repparfjord og Kivilompolo kontrollplass. Det har gitt resultater.


I Vest-Finnmark har de hatt kontroll rettet mot lette kjøretøy ved de tre nevnte kontrollstasjonene. Torsdag 15. august var det kontroll av tunge og lette kjøretøy ved Kvenvikmoen kontrollstasjon i Alta. 

På et vogntog ble både lastebilen og hengeren avregistrert, på grunn av manglende periodisk kjøretøy kontroll (PKK). En personbil ble også avregistrert på grunn av det samme, opplyser vegvesenet. 

I tillegg fikk en sjåfør på et vogntog gebyr for å ha kjørt med to piggdekk. Men det stoppet heller ikke der.

– En utenlandsk sjåfør ble anmeldt for alvorlige brudd på bestemmelser om kjøre- og hviletid. Sjåføren hadde kjørt i over seks timer før han hadde tatt pause. Etter bestemmelsene skulle han tatt pause etter maks 4,5 timers kjøring. Samme sjåfør ble også anmeldt for å ikke ha tilstrekkelig døgnhvile, skriver de.

I tillegg fikk fem vogntog anmerkninger for tekniske feil og mangler.

– Nullvisjon for hardt skadde eller drepte i trafikken

I pressemeldingen forklarer Statens vegvesen hvorfor de avholder kontrollene. 

– Vi jobber hele tiden for å bedre trafikksikkerheten for alle trafikanter, og har en nullvisjon for hardt skadde eller drepte i trafikken. Alle som ferdes på norske veger skal komme trygt frem. Ved å holde igjen tunge og lette kjøretøy som har dårlig lastsikring, er overlastet eller har for mye ting i frontruten som hindrer god sikt, gjør vi det vi kan for å gjøre vegen tryggere for alle, skriver Statens vegvesen i en pressemelding. 

De forteller også at avrenning fra fisketransport kan forårsake glatte og sleipe veger, og kan være til fare for miljøet. Ved å stanse disse kjøretøyene, unngår de trafikkfarlige situasjoner.
– Ved å kontrollere at kjøre og hviletid er i henhold til regelverk og at kjøretøyet ikke er lastet med mer enn tillatt, gjør vi det vi kan for å unngå sosial dumping i bransjen.
Sikring av barn i bil og bruk av bilbelte er vår enkleste livsforsikring. Derfor kontrollerer vi at bilbelte blir brukt, og at barna er forsvarlig sikret i bilen, skriver de før de fortsetter; 
Det er viktig for trafikksikkerheten til alle trafikanter at bremsene virker som de skal på lette og tunge kjøretøy og tilhengere. Like viktig er det at dekkene har riktig mønsterdybde, og at lysene er i orden. Vi er derfor daglig ute og kontrollerer både bremser, dekk og lys på kjøretøy og tilhengere.

Resultat:

Antall tunge kjøretøy over kontrollplass: 113
Antall kontrollerte lette kjøretøy: 11

Antall anmeldelser: 1
Antall sendte rapporter: 2
Antall bruksforbud: 11
Antall avskiltinger: 5
Antall kjøretøy med skriftlige mangler: 14
Antall dekk/kjettinggebyr: 2
Antall andre gebyr: 6
Antall sjåfører med brudd på kjøre- og hviletid: 1
Antall ulovlig kabotasje: 3

Debatt