Mandag overrakte et regjeringsoppnevnt utvalg som har sett på kvalitetsutvikling i skolen, sin rapport til kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).
De foreslår blant annet å avvikle muntlig og skriftlig eksamen i grunnskolen, altså for tiendeklassinger. Dét med forutsetning om at det er etablert «varige strukturer for lærernes arbeid med standpunktvurdering». I tillegg foreslår utvalget å avvikle nasjonale prøver. Disse prøvene har blitt kritisert siden de kom i 2004, blant annet fra Utdanningsforbundet. Ett av hovedgrepene utvalget foreslår, er å forskriftsfeste at det skal være jevnlige kvalitetsdialoger mellom kommuner, fylkeskommuner og skoler. – Det er viktig at vi har et system som fungerer for både skoler og kommuner i arbeidet med skolens brede mandat. Utvalget foreslår derfor et nytt system for kvalitetsutvikling som legger vekt på samarbeid og dialog mellom alle aktørene, sier utvalgsleder Tine S. Prøitz.![Professor Tine S. Prøitz (t.v.) ledet utvalget for kvalitetsutvikling i skolen. Mandag overrakte hun rapporten fra arbeidet til kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap). Foto: Ole Berg-Rusten / NTB](https://cdn.kronstadposten.no/bundles/global/uploads/articles/13/NTBpb321laFbM.19817.jpg)