Illustrasjonsfoto. Foto: Therese K. Munkvold

Utvalg foreslår eksamensgrep for å sikre bedre norske skoler

For at elevene skal trives bedre og lære mer på skolen, foreslår et ekspertutvalg å avvikle eksamen i grunnskolen og slutte med nasjonale prøver.


Mandag overrakte et regjeringsoppnevnt utvalg som har sett på kvalitetsutvikling i skolen, sin rapport til kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).

De foreslår blant annet å avvikle muntlig og skriftlig eksamen i grunnskolen, altså for tiendeklassinger. Dét med forutsetning om at det er etablert «varige strukturer for lærernes arbeid med standpunktvurdering».

I tillegg foreslår utvalget å avvikle nasjonale prøver. Disse prøvene har blitt kritisert siden de kom i 2004, blant annet fra Utdanningsforbundet.

Ett av hovedgrepene utvalget foreslår, er å forskriftsfeste at det skal være jevnlige kvalitetsdialoger mellom kommuner, fylkeskommuner og skoler.

– Det er viktig at vi har et system som fungerer for både skoler og kommuner i arbeidet med skolens brede mandat. Utvalget foreslår derfor et nytt system for kvalitetsutvikling som legger vekt på samarbeid og dialog mellom alle aktørene, sier utvalgsleder Tine S. Prøitz.

Professor Tine S. Prøitz (t.v.) ledet utvalget for kvalitetsutvikling i skolen. Mandag overrakte hun rapporten fra arbeidet til kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap). Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

 

Debatt
Kronstadposten oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.