Irene Ojala i Pasientfokus. Foto: Therese K. Munkvold

Utfordret Helse- og omsorgs­ministeren med skriftlig spør­smål om like­verdige helse­tjenester

Irene Ojala i Pasientfokus stilte et skriftlig spørsmål til helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre, der hun søker klarhet i definisjonen av «likeverdige helsetjenester». Spørsmålet ble sendt fredag 21. juni, og nå har ministeren svart.


Irene Ojala spurte Vestre om han var enig i utsagnet om at begrepet «likeverdige helsetjenester» innebærer at like tilstander skal behandles likt, med samme forventning til resultat, eller om statsråden har en annen definisjon av begrepet.

For å forklarer bakgrunnen for spørsmålet, refererte Ojala til et debattinnlegg skrevet av Geir Tollåli, fagsjef i Helse Nord RHF, hvor han skrev «Med likeverdige helsetjenester mener vi at samme tilstand skal behandles likt, med samme forventning til resultat.»

 I distriktene i Norge, og kanskje spesielt i Finnmark, opplever pasienter ofte at de kommer svært seint til sykehus. I Finnmark gjelder dette spesielt vinterstid, da veier og luftrom forholdsvis ofte er stengt på grunn av uvær. I tillegg til værutfordringer, har pasientene store utfordringer med pasientreiser og regelverket, skrev hun. 

Videre pekte hun på at det også er en utfordring at pasienter opplever at timer hos spesialisthelsetjenesten må utsettes eller avlyses fordi Pasientreiser ikke kan eller vil betale for tidligere reise og overnatting når værmeldingen tilsier stengninger den dagen pasienten har time.

– På samme måte er regelverket til hinder for likeverdige tjenester fordi satsene for bl.a. overnatting bare utgjør en brøkdel av de reelle kostnadene. Dermed forhindres noen pasienter i å motta behandling av økonomiske årsaker. Dersom Tollålis fortolkning av begrepet «likeverdige helsetjenester» skal følges, er det behov for endringer på flere felt.

– Viktig å redusere sosiale helseforskjeller

Jan Christian Vestre poengterte at lovverket understøtter målet om likeverdige helsetjenester.

– Det følger av spesialisthelsetjenesteloven § 1-1 nr. 3 at ett av lovens særlige formål er å «bidra til et likeverdig tjenestetilbud». Tilsvarende er «likeverdig tjenestetilbud» et av formålene i lov om kommunale helse- og omsorgstjenester (§ 1-1 nr. 4). Dette er speilet i pasient- og brukerrettighetsloven § 1-1 første ledd som angir at et av formålene med loven er «lik tilgang på tjenester».

Helse- og omsorgsminister, Jan Christian Vestre. Foto: Nærings- og fiskeridepartementet

Ministeren fremhevet videre at Norges helsetjenester skal være tilgjengelige for alle, og at dette er viktig for å redusere sosiale helseforskjeller.

– Dette har i mange år vært et sentralt helsepolitisk mål og det er nedfelt i lovverket vårt. Jeg mener vi kan være stolte av dette og hva vi får til innenfor helse- og omsorgstjenestene i vårt langstrakte land.

– Strekker seg lang for pasientene

Vestre understreket at pasientreiseregelverket er ment å sikre likeverdig tilgang til helsetjeneste, og i et innspill til ministeren sitt svar skriver Helse Nord RHF dette:

«Helseforetakene strekker seg langt for å få pasientene som reiser med rekvisisjon til behandling i tide, også når det oppstår utfordringer knyttet til endringer eller kanselleringer grunnet uvær. Når det likevel ikke lar seg gjøre å få pasienten til behandling i tide, så re-planlegger sykehusene slik at pasientene får ny time så snart som mulig. Pasienten og ledsageren har rett til dekning av nødvendige utgifter når pasienten må reise i forbindelse med en helsetjeneste i henhold til Pasient- og brukerrettighetsloven §2-6. Loven gir ikke utvidede eller spesielle rettigheter basert på værmelding eller værforhold i seg selv. Hovedregelen ved pasientreiser er at stønad utbetales i ettertid. Tilsvarende vil det ved usikre værforhold kun være i etterkant av reisen det er mulig å fastslå hva som var nødvendige utgifter.»

 

Debatt