I 2019 kunne 80 prosent av unge arbeidstakere tenke seg en lederstilling. Nå har andelen sunket til 46 prosent. Det viser den årlige kartleggingen av unge i arbeidslivet, Young Professional Attraction Index (YPAI) fra Academic Work.
– Dette er et tydelig tegn på at ledelse framstår mye mindre attraktivt enn det gjorde for fem år siden. Vi ser at ledelse oppleves som mindre prestisjefylt enn det gjorde før og i mange tilfeller kan man også få like god lønn i spesialistroller som i lederroller. Spesialistroller anses av flere som mer attraktiv fordi de opplever at disse rollene gir bedre balanse mellom jobb og fritid, sier administrerende direktør i Academic Work, Mats Furulund i en pressemelding.
Flere unge menn enn kvinner vil lede
I 2019 ville like mange unge menn og kvinner ha lederansvar. Årets undersøkelse viser at 54 prosent av menn sier at de kan tenke seg en lederstilling mot 41 prosent av kvinner.
– Unge er opptatt av balanse mellom arbeid og fritid og tradisjonelt har kvinner vært mer oppmerksomme på dette. Om en lederjobb ikke oppleves som forenelig med balanse mellom arbeid, fritid og familie, kan det være en del av forklaringen. En leder i dag skal også levere bedre resultater med færre ressurser og samtidig ta vare på medarbeidere som er i ferd med å bli utbrent. Samtidig blir bedrifter og ledere hengt ut for det de gjør på sosiale medier og mange kan bli redde for å tråkke feil. Årsakene til kjønnsforskjellen er nok sammensatt, men tallene viser hvor viktig det er at kvinnelige ledere heies fram, sier Furulund.
Usikkergruppen øker
Andelen som svarer at de ikke kan tenke seg en lederstilling går opp fra 14 prosent til 19 prosent mens andelen som svarer Vet ikke øker fra 8 prosent til 36 prosent.
– De unge løfter fram ansvaret som ligger i en lederstilling som årsaken til at de tviler eller ikke kan tenke seg en slik jobb. Det krever en helt annen lyst til å lede i vanskelige tider. Samtidig er nok også «vet ikke» riktig svar på spørsmålet om man ønsker seg en lederstilling for mange av de unge. Flere studenter med arbeidserfaring kan tenke seg å bli leder enn studenter uten arbeidserfaring. Det kan være vanskelig å se for seg hva det innebærer når du ikke har erfaringen fra før, sier Furulund.
– Arbeidsgivere og ledere har et ansvar for å vise hvorfor lederjobber er attraktive og for å være gode forbilder. Det kan skapes et forsterkende inntrykk av ledelse hvis det kun er det negative eller «kjedelige» som kommer fram og ikke alt det ledererfaring kan gi i form av utvikling og påvirkning, sier Furulund til slutt.