Alta kommune foreslår nå voldsomme kutt i det man tolker som «ikke lovpålagte» tjenester, der ett av disse tjenestene er frisklivssentralen. La en ting være helt klart, frisklivssentralen er Helsedirektoratets anbefalte måte å organisere kommunens lovpålagte oppgaver på, dvs. at tjenesten i seg selv ikke er lovpålagt, men frisklivstilbudene er det! Kommunen skal jamfør folkehelseloven §7 iverksette nødvendige folkehelsetiltak iht. kommunens folkehelseutfordringer og gi informasjon, råd og veiledning om hva den enkelte selv og befolkningen kan gjøre for å fremme helse og forebygge sykdom innenfor ernæring, fysisk aktivitet, tobakk og andre levekårsområder. Tall fra årets folkehelseprofil viser at Alta kommune skårer signifikant dårligere enn landsgjennomsnittet på faktorer som overvekt og fedme, inaktivitet, muskel – og skjelettplager og psykisk helse. Alta kommune kan ikke neglisjere sine folkehelseutfordringer og kommunale plikter ovenfor lovverket. Med andre ord: - kommunen kan ikke kutte i frisklivstilbudene selv om de kutter tjenesten som utfører den!
Vil spare småpenger på å kutte en suksesstjeneste
Frisklivssentralen driftes i dag av én kommunal fysioterapeut med tilleggsoppgaver innen klinisk fysioterapi (20 %) og fallforebyggende arbeid (15 %). Det kliniske fysioterapiarbeidet generer inntekter til kommunen på 252 144 kroner gjennom statlig fastlønnstilskudd, som betyr at de reelle kostnadsutgiftene til frisklivsstillingen omtrentlig faller på 400 000 kroner. En rimeligere tjeneste skal du lete lenge etter! Tilbud som vil berøres av kutt:Frisklivssentralens tilbud innebærer i dag:
- Individuell livsstilsveiledning innen fysisk aktivitet, kosthold, tobakk og søvn.
- Mestringskurs for personer med søvnvansker og utmattelse
- Gruppetreningstilbud fordelt på kondisjonstrening (1 gruppe), styrketrening (4 grupper), og vanngymnastikk (3 grupper).
- Frisklivskoordinator er også en av to fysioterapeuter som koordinerer kommunens Sterk og Stødig-tilbud (9 grupper), i tillegg til å ha ansvar for flere av fysioterapitjenestens behandlingsgrupper (3 grupper).
Hittil i år har frisklivssentralen mottatt 90 + henvisninger til deres helsetilbud, som innebærer individuell oppfølging og kurs, hvor det i dag er 40 + deltakere inne i aktiv oppfølging. Av treningstilbud er det i dag 180 aktive deltakere i frisklivssentralens gruppetreningstilbud samt 200 aktive deltakere i kommunens sterk og stødig-tilbud. Frisklivssentralen er et perleeksempel på en kostnadseffektiv helsetjeneste som berører mange og har stor betydning for folkehelsa i kommunen. I tillegg har tjenesten ervervet kompetanse og 9års arbeidserfaring på fagområdet. En omorganisering av frisklivstilbudet til andre tjenester vil kreve tid og medføre økt press på andre tjenester. For de tjenestene som må overta frisklivsoppgavene vil dette nødvendigvis innebære omprioriteringer og nedskjæringer i egne tilbud, i tillegg til å måtte investere tid og penger til nødvendig kompetanseheving av personell. Med andre ord: - de lovpålagte frisklivstilbudene kan neppe driftes rimeligere og mer effektiv enn det de allerede gjør i dag!