Prosjektet har som mål å bedre trafikksikkerheten og fjerne en farlig flaskehals utsatt for skred og vanskelige vinterforhold. Vedum og Nygård kunne tirsdag fortelle at arbeidet vil begynne allerede i 2025.
– Dette betyr at vi holder det vi lover, og gjør det vi sa vi skulle gjøre i Nasjonal Transportplan. Vi prioriterer dette prosjektet fra første seksårsperiode, og vi er allerede i gang i første året av NTP, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til Kronstadposten.
Ifølge Nygård vil det første konkrete arbeidet knyttet til strøm begynne i 2025, og det forventes at entreprenører kommer på plass samme år.
Et nødvendig prosjekt for regionen
Tunnelprosjektet i Kløfta har hatt høyeste prioritet i Alta og Vest-Finnmark, ifølge samferdselsministeren.
– Det er en vei som er svært sårbar, spesielt på vinteren, med utfordringer knyttet til skred og farlige kjøreforhold. Det har vi nå valgt å gjøre noe med.
Men selv om det er vanskelig å fastslå en eksakt ferdigstillelsesdato, anslås det at prosjektet kan være ferdig i 2028-2029.
– Vi er ikke veiingeniører, men vi står for at det kan bygges, og de som skal bygge får stå for når det skal være ferdig, sier Nygård.
Støtte fra finansministeren
Les også:
X
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) har også engasjert seg sterkt i prosjektet og har vært i Alta flere ganger for å diskutere veiprosjektet.
– Dette handler om beredskap og trygghet. Vi har lenge forsøkt å få dette til, og nå skjer det. Det kommer til å bli mye aktivitet når prosjektet går i gang, sier Vedum.
Han understreker at tunnelprosjektet ikke bare er viktig for Alta og Finnmark, men også for hele Norge.
– Dette er ikke bare et Finnmarksprosjekt, men et nasjonalt prosjekt som binder sammen øst og vest på en tryggere måte, og som styrker forbindelsene til Karasjok, Kautokeino og Finland, sier han.
Prosjektet er anslått å koste mellom 1,7 og 2 milliarder kroner. Ifølge Vedum vil det bli lagt ut på anbud, og det forventes at flere aktører vil regne på prosjektet.
– Det er et stort samferdselsprosjekt, men vi mener det er viktig for Norge og for utviklingen i Vest-Finnmark. Dette er ikke bare en visjon lenger, nå legges det inn i statsbudsjettet, avslutter Vedum.
– En etterlengtet nyhet for oss alle
NHO er også tilfreds med Kløfta-framdriften.
– Selv om vi tar et lite forbehold til budsjetter er endelig avklart, er det likevel veldig lovende at det kan gå mot en løsning for veistrekningen. Det er viktig for næringslivet, sikkerheten til folk, samfunnet sin beredskap og landet sin forsvarsevne, sier regiondirektør Sigrid Ina Simonsen i NHO Arktis i en pressemelding.
Hun forteller at E45 Kløfta også var blant de prioriterte prosjektene i Samferdselsløftet - NHOs veikart for å forbedre infrastruktur og sikre effektiv transport.
– Derfor er vi glad for at det er vilje til å sette av penger, slik at vi kan gå fra fagre ord til handling. Dette har vært en sak vi har jobbet med både mot vår egen organisasjon og politisk. Vi er også takknemlig for alle andre som har jobbet for saka, det har vært lagt ned stor innsats fra mange. Dette er en etterlengtet nyhet for oss alle.
Les også:
X