– Vi reiste rundt i verden for å øke kunnskapsnivået, finne løsninger og
endte opp med å kjøpe en toppmoderne fabrikk i Finland med høyt kvalifiserte mennesker. Med basis i det utviklet vi vårt eget brand, og våre egne serier med kosttilskudd basert på de beste dokumenterte ingrediensene, for å vedlikeholde en god helse, sier Håkon Volden.
Flere år med utvikling
De begynte i 2014 med å utvikle ingredienser og kosttilskuddene, blant annet med å besøke store matmesser, produsenter og dyktige fagfolk, samt bygge nettverk. Det tokflere år, men det er ikke rart da verden er stor og tilbyderne er mange. – For det første har vi utviklet dette sammen med meget dyktige forskere med doktorgrad. Vi har brukt tiden på å reise rundt i verden for å finne de beste og reineste ingrediensene fordi det er nøkkelen til produkter som virker. Ingrediensene må være
rene for at kroppen skal kunne ta opp virkestoffene, sier Strifeldt. – Det har også vært viktig for oss at ingrediensene har dokumentert effekt, og at alle ledd kan dokumenteres og spores slik at det vi holder på med er transparent, legger
Volden til. Nå har de kontroll på alt de kjøper inn til de gir det til kunden. – Vi kjøper bare det vi vil bruke selv og gi til egen familie. Det skal være trygt, effektivt og ha en virkning, sier de.
Fabrikk i Finland
En viktig del av det er fabrikken i Finland, som de har gjort millioninvesteringer i. Den ligger lokalisert i Seinajoki, en by med 70 000 innbyggere. Fabrikken har eksistert i over 40 år og bygget opp etter medisinsk standard, hvor kravene er ekstremt strenge.– De rutinene sitter enda for å si det sånn. Vi føler oss veldig trygge på dem, smiler Volden.
Det er bevist at finsk matvareindustri holder meget høy internasjonal standard, og spesielt matsikkerheten skårer høyt, og er ettertraktet i sydligere land.
– Det blir veldig godt tatt imot. Generelt ting som blir produsert i Skandinavia har høy «rating» ute i verden, sier Håkon.
De er ofte på fabrikken, og Volden forteller at finlenderne er flinke folk med høy grad av tillit. – Det er så sterk arbeidsmoral i Finland. De føler en stolthet over det de gjør, og er utrolig dyktige. – Store deler av Finnmark er jo fra finsk avstamning, så man ser hvor
det kommer fra, smiler Elisabeth.
Nordisk preg
blåbær, og som vi bruker i vårt supre immunforsvar-produkt Vitamin C med sink. Det er en slags gammel kunnskap om naturen som er i ferd med å bli borte, forteller Strifeldt. De bruker også mye bær, spesielt blåbær for å få de riktige mengdene. – Det er vi her i nord som har de beste bærene. Bærene fra Mellom-Europa kan ikke måle seg med de antioksidant-rike plantene vi har her oppe, og som vokser opp i meget krevende forhold. De er proppfull av det, og det kan man se på fargen
inni bærene, smiler Elisabeth. Artikkelen fortsetter under bildet. – Men det er ikke slik at vi stapper et helt blåbær i en kapsel. Vi henter ut virkestoffene av bærene og andre kilder fra naturen, dermed blir det mer konsentrert og effektivt, legger Håkon smart til. De begge to har brukt kosttilskuddene da de var syke, med positiv effekt. – Det er ikke bare det som må til, men det er en viktig del av veien mot god helse. Når du har mangel på vitaminer og mineraler kan det gå utover energien din og mange
viktige funksjoner i kroppen. Det har også mye å si for immunforsvaret. Det har hvert fall vært veldig viktig for oss, og familien, sier Elisabeth. Men Håkon har en viktig ting å legge til. – Det er ikke medisiner vi selger, men mat hvor vi henter ut virkestoffene og gjør de virkningsfulle i en kapsel eller tablett. Det er
for å hjelpe folk å etterfylle mangler.
Bra intro i markedet
Med 18 dokumenterte produkter i Aarja-porteføljen, markedsadgang til flere land, dyktig og kvalifisert stab, samt totalrenovert fabrikk, startetlanseringen i 2020 til Spania og England. – Det har vært en bra introduksjon i markedet, spesielt siden vi får gode
tilbakemeldinger på smak og virkning. Vi er fornøyde, og jobber med å hente inn mer penger for å drive markedsføring i flere land. – Det har vært en lang reise for å komme dit vi er i dag. Det skal være skikkelig, og nå har vi fått godkjenning i mange land som Spania, England, Tyskland og snart USA og
Italia. Bare det å få godkjennelse i disse landene betyr at det er vel-
dokumentert og gode produkter, sier Volden. De har også lansert i Norge, som enkelt kan bestilles over deres nettside. Men for folk i Alta vil det være enda enklere. De har nemlig etablert et lokale i Leinangården i Bossekop. – Mange har spurt oss, og da har vi sagt at folk kan komme innom mellom 10 og 14 Da kan vi også forklare produktene til kundene, sier de. – Det har vært mange som har vært innom og prøvd, og vi har fått gode tilbakemeldinger. Det setter vi veldig stor pris på.