Såkalte «Ugly Christmas Sweaters» er populært i Norge – og salget av slike gensere har økt kraftig sammenlignet med fjoråret. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Salget av stygge jule­gensere øker

Salget av såkalte stygge julegensere øker i Norge. Nettsalget av slike gensere økte med 33 prosent i november, sammenlignet med samme måned i fjor.


Tallet er hentet fra betalings- og shoppingløsningen Klarnas juleundersøkelse. Ifølge undersøkelsen planlegger 17 prosent å bruke genseren i forbindelse med årets julefeiring. Undersøkelsen viser også at 47 prosent liker de stygge julegenserne, også ofte kalt Ugly Christmas Sweaters – det er en økning på 12 prosent sammenlignet med i fjor.

– Dette har for stadig flere nordmenn tydeligvis blitt en måte å få den virkelig gode julefølelsen på, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Undersøkelsen er gjennomført i 17 vestlige land og viser at julegenserne er klart mest populært i Irland (58 prosent er positive), etterfulgt av Canada (55 prosent). Minst populær er stygge julegensere blant finner og tyskere, hvor kun 34 prosent og 36 prosent liker dem.

I Norge er det altså 47 prosent som svarer at de liker genserne – og det er flere kvinner (55 prosent) enn menn som er positive. Aldersgruppen 18 til 25 år er også overrepresentert. Her oppgir hele 72 prosent at de liker den «nye» juletradisjonen.

– Julegenseren skal ikke bare være så smakløs som mulig. Den skal også si noe om hvem du er – gjerne med humor. Selv om man har den på seg med ironi, så synes man innerst inne at det er ganske hyggelig å gå kledd i en prangende, blinkende genser med morsomme motiver, sier markedskoordinator i Partyking, Emilia Simons.

Debatt
Kronstadposten oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.