Det kan være vanskelig å skille en falsk nettbutikk fra en ekte. Det utvikles stadig nye verktøy som gjør at både design og språk på nettsidene virker mer troverdig. For eksempel ser vi gjerne at svindlere legger inn falsk kontaktinformasjon og falske brukeromtaler for å fremstå som seriøse aktører.
Faktisk er det anslått at rundt 70 prosent av alle nettsider er falske - så dersom du ikke er ekstra på vakt kan du risikere å betale for en vare eller tjeneste som aldri blir levert, eller kanskje oppleve at sensitive opplysninger kommer på avveie.
Undersøk nettbutikken grundig
Første steg er alltid å gjøre en grundig undersøkelse av nettbutikken. Vet du at det allerede finnes en fysisk butikk og det er en kjent merkevare, kan du være ganske sikker på at det også er trygt å handle på samme butikk på nett.
Forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank1 understreker også viktigheten av å undersøke nettbutikken før du kjøper noe.
– Finner du ingen informasjon om adresse, kontaktinformasjon med telefon eller kundeservice, så bør du være på vakt. Da bør du ta en ekstra Google-sjekk om firmaet og søke etter andre kunders erfaringer med butikken, forteller Gundersen.
Andre kunders erfaringer med nettbutikken kan gi en god pekepinn på hva du selv kan forvente. Et fint verktøy å bruke til dette er også nettsiden trustpilot.no. Her kan andre som har handlet fra nettbutikken tidligere legge igjen deres erfaring, og det gjør det lettere for deg å styre unna dem med dårlige omtaler. Men man skal likevel være obs på at det kan finnes falske brukeromtaler.
Disse opplysningene må du ikke gi fra deg
Før du vet om en nettside er sikker, er det en rekke personlige opplysninger du absolutt ikke må gi fra deg. Som en hovedregel burde man tenke nøye over om opplysningene de spør etter faktisk er nødvendige for å gjennomføre handelen.
– Du bør generelt være forsiktig med å gi fra deg personlig informasjon som virker unødvendig for selve handelen. Det er en god tommelfingerregel å tenke gjennom hva du tror nettstedet trenger å vite om deg for å få gjennomført handelen, sier Dag Slettemeås, forsker ved Forbruksforskningsinstituttet.
Generelt burde man være særdeles forsiktig med å oppgi sensitive opplysninger som personnummer, bankkontonummer, CVC-kode og debet- eller kredittkortnummer, med mindre man er sikker på at nettsiden er legitim.
Man burde også unngå å sende disse opplysningene over e-post, dersom dette skulle bli etterspurt. Konsekvensene av å gi fra seg sensitiv informasjon kan være svindel, ID-tyveri eller forsøk på spam og falsk markedsføring.
Handle tryggere med et kredittkort
Kredittkort er ansett som å være den tryggeste betalingsmåte ved netthandel, og er anbefalt å bruke til dette av Forbrukerrådet. Dette kommer blant annet av at du har flere rettigheter med et kredittkort.
Du har for eksempel rettigheter dersom nettbutikken du handler fra går konkurs, det oppstår tvister mellom deg og nettbutikken eller om du blir utsatt for svindel. Har du handlet med debetkortet ditt blir pengene trukket fra din egen konto, og det vil kunne ta lengre tid å få pengene tilbake.
– Ved kjøp på nettet bør du alltid bruke kredittkort, for da har du en ekstra sikkerhet i tilfelle produktet ikke leverer. Du har i prinsippet samme klagerett med bankkort, men bruker du kredittkort er det banken som må ta utlegget, mens du venter på klagebehandlingen, forklarer Vidar Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver i DNB.
Å bruke kredittkortet kommer med mange fordeler. Ikke bare vil du handle trygt på nett med kredittkort, men du vil også få rentefri betalingsutsettelse. På den måten kan du være sikker på at du mottar varen du har kjøpt før du faktisk betaler for noe.
Generelle tips til trygg netthandel
- Sjekk hvor lenge nettbutikken har eksistert. Dette kan man gjøre via Whois.com. Har nettbutikken bare eksistert i noen få uker eller måneder er det lurt å være oppmerksom.
- Les gjennom de generelle kjøpsvilkårene. De kan fortelle deg i stor grad om en nettbutikk er seriøs eller ikke. Sørg for at nettbutikken opererer med returrett. 7-14 dagers returrett er normal policy.
- Når kjøpet er gjennomført, se over og ta vare på ordrebekreftelsen.
Forsikre deg om at nettbutikken bruker SSL (Secure Socket Layer). Dette er en funksjon som krypterer personopplysningene dine. Ser du en hengelås i nettleservinduet og begynner internett-adressen med “https” kan du være sikker på at SSL benyttes. - Vær på vakt for falske annonser på sosiale medier som Facebook og Instagram. Ofte reklameres det for falske tilbud på nettbutikker der det kun selges ett eller to produkter.
- Se etter kvalitetsstempel som “Trygg e-handel” og “Trusted Shops”.
Generelt sett kommer man langt med å bruke sunn fornuft og stole på magefølelsen. Er prisene på produktene merkverdig lavere enn andre steder, burde man nok tenke seg om to ganger. Dårlig språk på nettsiden kan også være en indikasjon på at den ikke er legitim.
Som med mye annet lærer man også her mye av erfaring, så jo mer man handler, jo tryggere vil man etterhvert bli. Er du likevel i tvil om en spesifikk nettbutikk eller mistenker du allerede har gått i fellen, kan man kontakte Forbrukerrådet for veiledning og råd.