Med å lage mye av maten selv og ha tilbud som en populær salat- og fruktbar, røykeri, varme- og fiskedisk, ostemodningsskap og mye mer, skiller de seg ut fra konkurrentene.
– Det er en sinnsykt tøff konkurranse på dagligvaren i Alta. Da handler det om å få kundene til å velge akkurat oss, smiler kjøpmann Kjell Raymond Nygård før han fortsetter; – Intensjonen er å lage en best mulig butikk for kundene våre, og det er det artigste med å være kjøpmann. Motivasjonen er å komme på jobb, ha det gøy og lage en butikk som kundene blir imponert over.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Frisk og fargerik salatbar
Noe av det første som møter kundene når de går inn i butikken er en frisk og fargerik salatbar.
– Vi selger nesten 14 tonn mat fra salatbaren i året. Vi har også ferdig oppskåret frukt, så det er mulig å lage seg en smoothie.
Med sin sentrale lokasjon på fylkets største kjøpesenter, er det mange som tar turen til til Bunnpris for å skaffe seg lunsj. Det har det vært viktig for butikken å legge vekt på.
– Salatbaren har blitt veldig populær fordi det er et sunt og rimelig alternativ til lunsj. Vi har prøvd å tenke sunt, og hvem som er våre kunder. Et eksempel er at det er mange kvinnelige ansatte her på kjøpesenteret.
I salatbaren er råvarene ferske, og de ansatte bruker mye tid på å få frem kvaliteten. Da blant annet med at det meste er hjemmelaget.
– Som eksempel er dressingen og blandingene vi har, hjemmelaget. Blant annet sylter vi løken selv. Det er mye mer arbeid å gjøre dette, men man får et mye bedre produkt og slik mener vi at vi kan være i forkant.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Alltid noe godt i varmedisken
Men det gjelder ikke bare i salatbaren. Tankegangen er en rød tråd i alt av mat Bunnpris på Amfi selger.
– Vi tror at når vi lager bacon’et, fiskekakene og ellers av mat selv, vil vi ha større sjanse til å få kunder til å ønske seg matopplevelsene.
Det merkes spesielt i varmedisken, hvor de har et bredt utvalg av hjemmelaget kvalitetsmat.
– Vi har blitt ganske store på varmmat, og der tror jeg vi skiller oss ut. Variasjonen vi har i varmdisken er stor, og mange kommer til oss for å få varm lunsj eller middag. Vi lager både lapskaus, ertesuppe og mye mer selv, forteller Nygård.
– Tilbakemeldingene er gode, og det ser vi på salget. En ting er å si det, men hvis kundene kjøper det igjen og igjen, da er det bra. Mye av det vi produserer selv har vært stor suksess, da spesielt fiskekakene, fiskebollene og bacon’et, legger han til.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Fiskedisk, røykeri og ostemodning
I fjor brukte Bunnpris mye penger på å renovere butikken, og da kom blant annet fiskedisken inn. Den har vært meget populær. Nygård er selv fra Bergsfjord, og sønn av en yrkesfisker. Han har dermed god peiling på kvalitetsbiten når det kommer til fisk.
– Man kan ikke jukse kundene. De vet bedre enn som så. Hvis vi begynner å selge halvdårlig fisk for å tjene penger, bygger ikke det tillit. Vi er nødt til å ha god kvalitet til fornuftige priser – hele tiden, befester han.
I fiskedisken skal kundene finne et hav av ulike fiskeretter og råvarer. Gjengen på Bunnpris lager blant annet fiskegrateng, fiskesuppe, fiskekaker og mer.
– Vi har rullering på råvarene i fiskedisken, dermed er vi ikke så avhengig av at alt av torsk selges den ene dagen, for det blir ofte til fiskekaker den andre dagen.
I tillegg har de eget røykeri hvor de blant annet røyker laks, bacon, lammelår, svineknoker og mye mer. Ved siden av røykeriet finner kundene i tillegg et ostemodningsskap, hvor de har titalls ulike oster.
– Ingen andre tilbyr dette, og det forstår jeg godt, fordi det var en utrolig dyr investering. Vi ønsker å gå de ekstra stegene slik at kundene blir fornøyde.
Artikkelen fortetter under bildet.
10 000 forskjellige varelinjer
Noe annet kundene setter stor pris på er at Bunnpris tar inn varer andre butikker ikke har tenkt på. De har nesten 10 000 forskjellige varelinjer ute i butikken.
– Det betyr at det er mange typer tacosaus, mange typer ris og mange typer hvetemel. Kundene har valgmuligheter og vi prøver å skaffe alt som er mulig, sier Kjell Raymond.
Det har blant annet ført til salg av kjøtt fra struts, alligator og antilope.
– Det er produkter kunder spør om, og vi kan skaffe det. Vi ønsker å være den butikken som fikser det kundene ønsker. Vi har et veldig åpent butikksystem og har mulighet til å ta inn et veldig stort vareutvalg. Hvis vi tar inn de «sære» tingene kan vi bli et foretrukket førstevalg, avslutter han.