Illustrasjonsfoto. Foto: Lise Åserud / NTB

–⁠ Reduksjon av nødvendige helsetjenester er en falitt­erklæring i et av verdens rikeste land

– Nedbygging og reduserte tjenester skaper stagnasjon og bryter ned optimisme og tiltakslyst. Årsaken er ofte dårlig politisk håndverk i form av grove feilprioriteringer og mangel på framtidsrettet planlegging og evne til nødvendig nytenkning, skriver Bjørn S. Odden.


Du leser nå en meningsartikkel, som kun gir uttrykk for skribentens egne meninger og holdninger. Du kan sende inn kronikker, menings- og debattinnlegg til [email protected].

X
Reduksjon av tilbudene på nødvendige kommunale tjenester og nødvendig pasient behandling og helsetjenester, er en falitterklæring i et av verdens rikeste land. Nedbygging og reduserte tjenester skaper stagnasjon og bryter ned optimisme og tiltakslyst. Årsaken er ofte dårlig politisk håndverk i form av grove feilprioriteringer og mangel på framtidsrettet planlegging og evne til nødvendig nytenkning.

All ære til Albert Vekve og Alta FrP, som vurderer mulighetene for nytenkning og endring av rutiner og arbeidsprosesser som kan redusere byråkrati og behandlingstiden for saksbehandling.Partiet er kritisk til en omsorgspolitikk der man ikke tar vare på sine ansatte gjennom bedre kommunikasjon, varslingsrutiner, tilrettelegging, heltidsansettelser, akseptable lønnsforhold, og tilbud om overtid ved behov. Posisjonen velger å benytte vikarbyråer som er 3 til 5 ganger dyrere!

Det er politikernes ansvar å sikre tilgangen på nødvendig personell, og plassere helsetilbudene der de er tilgjengelig for brukerne, og har tilgang på nødvendige fagfolk og betjening som sikrer velfungerende tjenester. Manglende utdanning av helsepersonell og lønnsutvikling har sammen med eldrebølgen, ført til dagens krise. Tilgang, og bruk av offentlige tjenester er komplisert, og ofte uten tilgang til tidsbesparende veiledning og informasjon fra kompetente veiledere.

Det kan derfor ta tid før papirer og søknader er korrekt utfylt. For de eldre gir dette manglende mestrings følelse som blir en deprimerende tilleggsbelastning. For utbyggere og byggherrer fører det til tidstap og økte kostnader.Det er ikke alle som har den nødvendige kompetansen på elektroniske muligheter, og mangler kunnskap om hva som er viktig og nødvendig for å utfylle en korrekt søknad. Skjemaer og søknader kan ikke rettes opp pr telefon, så det ender opp med nye runder i et byråkrati der serviceinnstilling og velvilje ofte er fraværende.

Det kan ta uker, og flere kommunikasjonsrunder før en søknad endelig er klar til behandling. Med tilgang til kommunale eksperter, kan man i løpet av minutter, rette opp eventuelle feil og misforståelser, og klarere søknaden for behandling. Kommunen sparer tid til ekstrarunder og søkerne sparer tid, penger, og bekymringer.Når søknaden er klar til behandling, starter saken, med dagens system,  sin rundgang mellom besluttende organer og høringsledd. Dersom det framkommer nye momenter og innsigelser fra noen av leddene, medfører det nye runder i prosessen.

En korrekt søknad kan forbehandles av erfaren saksbehandler, som fjerner uklarheter, kjente problemstillinger og muligheter for komplikasjoner.Beslutningsleddene setter seg inn i saken, og når alle er forberedt, innkalles søker og beslutningstakere til et felles vedtaksmøte hvor endelig vedtak gjøres. Dette sikrer helhetsvurdering og mulighet til å bli enige om nødvendige justeringer som alle kan akseptere, uten unødvendig tidstap. 

Bjørn S. Odden

 

Debatt
Kronstadposten oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.