Det skal satses stort på norske elevers lesing på skoler over hele Norge. Nå skal Nasjonalt lesesenter møte skoleledere og skoleeiere i Nord-Norge. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB

Nasjonalt lesesenter kommer til Alta –⁠ setter leseferdigheter på agendaen

Norske elevers leseferdigheter har falt betydelig, og derfor har Nasjonalt lesesenter ved UiS lansert satsingen «Tid for lesing» for å snu trenden. I oktober rettes fokuset mot Nord-Norge for å mobilisere skoleledere og skolesjefer til et felles leseløft.


– Denne trenden ønsker vi å snu i et felles leseløft. Lærerne er viktige, men de kan ikke gjøre alt alene. For å virkelig lykkes med å jobbe godt med lesing, er rektorer og andre skoleledere helt avgjørende, sier Johanne Ur Sæbø, prosjektleder for «Tid for lesing» ved Nasjonalt lesesenter i en pressemelding. 

Flere undersøkelser peker på nedgangen i både leseferdigheter og leseinteresse blant norske elever. Målet med «Tid for lesing» er å gi lærere, skoleledere og skoleeiere de verktøyene de trenger for å forbedre elevenes lesekompetanse.

– Lærere, skoleledere og skoleeiere skal få inspirasjon, råd og støtte i arbeidet med å bedre elevenes leseferdigheter og lesemotivasjon, sier Sæbø.

Turné i Nord-Norge

Som en del av denne satsingen vil Nasjonalt lesesenter nå reise på turné til Nord-Norge, hvor de vil arrangere frokostmøter med skoleledere og skolesjefer. Målet er å presentere utfordringene og samtidig dele faglige anbefalinger om hvordan de kan jobbe mer målrettet med å forbedre lesing i skolen.

– Det har vært svært interessant og lærerikt å møte skoleledere og skoleeiere i ulike regioner, og vi ser frem til å møte nordlendingene. Vi håper selvsagt at mange kommer på disse møtene, sier Sæbø.

Frokostmøter i Bodø, Tromsø og Alta

På frokostmøtene i Bodø, Tromsø og Alta vil forskere fra Nasjonalt lesesenter presentere bakgrunnen for «Tid for lesing», dele anbefalinger, og diskutere hvilke tiltak som kan settes i gang lokalt. Det legges også opp til en dialog med skoleledere for å høre deres erfaringer og utfordringer.

– Vi trenger å vite hvor skoen trykker, hva skolelederne trenger mer kunnskap om, og hvilke ressurser som er viktige for å lykkes i arbeidet med å løfte elevenes lesing, avslutter Sæbø.

 

Debatt