– Denne trenden ønsker vi å snu i et felles leseløft. Lærerne er viktige, men de kan ikke gjøre alt alene. For å virkelig lykkes med å jobbe godt med lesing, er rektorer og andre skoleledere helt avgjørende, sier Johanne Ur Sæbø, prosjektleder for «Tid for lesing» ved Nasjonalt lesesenter i en pressemelding.
Flere undersøkelser peker på nedgangen i både leseferdigheter og leseinteresse blant norske elever. Målet med «Tid for lesing» er å gi lærere, skoleledere og skoleeiere de verktøyene de trenger for å forbedre elevenes lesekompetanse. – Lærere, skoleledere og skoleeiere skal få inspirasjon, råd og støtte i arbeidet med å bedre elevenes leseferdigheter og lesemotivasjon, sier Sæbø.Det skal satses stort på norske elevers lesing på skoler over hele Norge. Nå skal Nasjonalt lesesenter møte skoleledere og skoleeiere i Nord-Norge. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Nasjonalt lesesenter kommer til Alta –⁠ setter leseferdigheter på agendaen
Norske elevers leseferdigheter har falt betydelig, og derfor har Nasjonalt lesesenter ved UiS lansert satsingen «Tid for lesing» for å snu trenden. I oktober rettes fokuset mot Nord-Norge for å mobilisere skoleledere og skolesjefer til et felles leseløft.